Filmerna
Kände att jag vill se på ettan nu när vi läser boken. Vill veta vad som händer för jag känner att jag inte alls hänger med. Men vilken besvikelse. Det jag har läst hittills är inte alls likt. Filmen är lite annorlunda.
Jag har sett filmerna men "glömt" bort hur det var. Vad tycker ni om filmerna?
Början av boken är inte alls lik filmerna, det är först när dom kommer till Bree som man börjar känna igen sig(förrutom festen i början då)
Böckerna och filmerna är ju extremt olika, men jag älskar filmerna något oerhört. Av alla böcker jag sett som filmatiseringar så är det Sagan om Ringen som leder, jag har ibland t.o.m svårt för att bestämma mig för om jag gillar böckerna eller filmerna bäst.
Jag ser dock inte Sagan om Ringen-filmerna som böckerna, utan som två olika saker. På det viset kan man uppskatta filmerna för vad det är istället för att jämföra alla detaljer.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

I en film är det ju alltid frågan om vad man skall ta med, skulle man följa boken helt blev det en vääääldigt lång film, så det blir en urvalsprocess och sen blir det en del anpassningar för att det skall hålla ihop. Sedan är ju en del regissörer för klåfingriga och gör en del ändringar i storyn, men jag tycker Peter Jacksson har gjort en bra filmatisering, det är klart att det är vissa detaljer man saknar men man kan inte få hela storyn i en film, det bara är så!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Nä det förstår jag men när de ändrar utifrån bokens innehåll är ju inge vidare bra.
Jag gör som Wand, jag ser filmerna och böckerna som två olika saker. Jag älskar filmerna och har sett dem massor av gånger men jag älskar böckerna liiite mera
Jag brukar inte gilla filmatiseringar av böcker som man gillar, men Sagan om Ringen är ett lysande undantag!
Jag bara älskar filmerna och alla inblandade har gjort ett fenomenalt jobb! Brukar bli irriterad om man ändrar från böckerna, men de har gjort i stort sett allt bra.
Sagt av mig som inte ens gillar film i vanliga fall!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#6: Håller med dig, i dom flesta filmatiseringar av böcker blir man bara irriterad på att dom inte följer storyn något vidare alls, men här har Jackson lyckats bra
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus