Sagan om Ringen iFokus

Sagan om Ringen

Etikettallmänt
Läst 16600 ggr
Wand
0

Favoritcitat

Vilket är erat favoritcitat ur böckerna? Vilket tycker ni är finast, finns det något som ni kan relatera till eller kanske något ni finner komiskt eller vackert? Skriv gärna originalcitatet, dvs det engelska.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
1

Själv gillar jag "I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve" som sägs av Bilbo i Fellowship of the ring. Tänk att komma på något så komplicerat. Flört

Sedan gillar jag även:
"Always after a defeat and a respite, the Shadow takes another shape and grows again."
"I wish it need not have happened in my time," said Frodo.
"So do I," said Gandalf, "and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us."

Som sägs mellan Gandalf och Frodo, i Fellowship of the ring. Det är ett klokt och vackert påstående.

Frida
1

Jag gillar också den konversationen mellan Frodo och Gandalf. Just för att det stämmer så bra in på verkliga livet och är så nära den egna livsfilosofi som jag har.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Nennir
8

"A wizard is never late, Frodo Baggins. Nor is he early. He arrives precisely when he means to."

Helt klart det bästa citatet (säjer jag bara för att jag stickar en tröja med det på Oskyldig)

starhawk
1

#3: Aj där hann du före mig Nennir! så då får jag väl klämma till med nästa:

"Meiadoc Brandybuck and Peregrin Took, I might have known"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[trumman]
1

“I am Thorin son of Thrain son of Thror King under the Mountain!” -Hobbiten

"In a hole in the ground there lived a hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole, filled with the ends of worms and an oozy smell, not yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down on or to eat: it was a hobbit-hole, and that means comfort." -Hobbiten

"Ash nazg durbatulúk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul." -Sagan om Ringen

[Momiji]
0

Kommer inte ihåg om det var så det stod i boken(var ett tag sedan jag läste den), men det är mitt favoritcitat ur filmen iallafall:

"Sam: Trust a Brandybuck and a Took.
Merry: What? That was just a detour, a shortcut.
Sam: Shortcut to what?
Pippin: Mushrooms!"

[Morfalum]
0

#0 Jag älskar kapitlet när Gollum och Sam tjafsar om mat. Det är så underbart malplacerat och fullkomligt relevant på samma gång. Om jag kom ihåg vad som stod skulle jag citera.

Wand
0

#7 Deras gruff är lite typiskt! Du får bläddra igenom boken och skriva ner någon dag, har glömt mycket av det där. Får nog ta och läsa igenom nu igen. ^_^

Wand
4

"Many that live deserve death, and some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends."

[Thiah]
0

#9 det där citatet var det första jag tänkte på. Glad

Wand
0

#10 Verkligen. Att jag inte tänkte på det från början är konstigt då det verkligen är det bästa citat jag någonsin läst/hört i hela mitt liv, inklusive alla Dumbledore-citat. Skrattande Tänker även på det väldigt ofta då folk går runt och säger "men åh, kan h*n inte bara dö?" och "h*n förtjänar att dö" etc. Bara onödiga kommentarer oavsett dåd. Rynkar på näsan

Halvdansken
0

"It may be nothing, only a whisp of thin cloud" (Gandalf)

"It was moving fast then," muttered Aragorn, "and not with the wind".

I filmen är det Boromir som säger det. Tycker det är ett så kallt, koncist konstaterande. Det är alltså Sarumans fåglar de snackar om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.