Engelska
Tror ni att det går att läsa böckerna på engelska. Stör mig på alla dessa knäppa översättningarna av namnen för när man sedan ser på filmerna så hänger man ju inte med vad alla heter då svenskarna översatt namnen helknasigt.

Ja, det går alldeles utmärkt 
Tolkien har hållt sig till en gammaldags men ändå stram stil, som han ville skulle påminna om de fornnordiska sagorna, vilket gör det hyfsat lättläst för oss nordbor.
När det gäller översättningar av namnen ville Tolkien själv att man skulle hålla sig till vad de faktiskt betydde, inte de engelska formerna, problemet är att han skrev denna guide efter* den första svenska översättningen kom ut. Och filmerna kör på den gamla översättningen, då den nya släpptes ett par år efter den första filmen, och den är fortfarande inte helt etablerad. Plus att det finns kritik mot den nya att den är översatt troget rent betydelsemässigt men utan känsla, vilket påverkar själva texten mer än namnen, men ja…
* Faktum är att han skrev guiden pga den i hans tycke helkassa svenska översättningen.
Okej. SÅ engelska är inte svår då att förstå?

Det beror på hur duktig du är på engelska såklart, men klarar du de senare Harry Potter borde det gå.
Du behöver komma in i stilen litegrann, som att "should" används ofta som "skulle" och inte bara "borde" och så, men det är ändå inte svår engelska 
Hmm Harry Potter läser jag just nu på engelska. Signature Edition och jag tycker att det är relativt lätt så då borde LOTR vara i samma klass då?
Ta ordentligt med tid på dig bara och stressa inte igenom böckerna i början så går det bra. 
Tack. 

Jag har faktiskt aldrig läst LOTR på svenska, har bara kört engelska. Jag läste dem först när jag gick i åttan i grundskolan och det gick bra för mig =) Jag tycker att Harry Potter är lättare på eneglska är LOTR men inte mycket så jag tror att du klarar dem bra =)