Sagan om Ringen iFokus

Sagan om Ringen

Etikettfilmatiseringar-och-skådespelare
Läst 1801 ggr
Fimbrethil
0

Ralph Bakshi´s LoTR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni sett Ralph Bakshis animerade The Lord of the Rings från -78?Skrattande Vad tycker ni om den i så fall?

Den täcker handlingen i första och nästan hela andra boken. Jag hade inte sett den förrän nyligen (hela finns på youtube).. och tja, modigt av Bakshi att ge sig på ett sån utmaning, synd bara att han inte gjorde det bättre..

Animeringen är ganska ambitiöst utförd till en början men sedan går det utför, känns som att pengarna började sina eller något.. I början gör man också en viss ansats att förklara saker och ting (dock har en hel del fel smugit sig in) men andra timmen av filmen är riktigt obegriplig och det framgår aldrig riktigt varför de egentligen ska ta sig till Mount Doom.

Jag stör mig på att de inte gjort tillräckligt med research för att veta att Celeborn uttalas Keleborn, inte Sell-a-born, att Edoras inte uttalas Ejdoras, Balin inte Bejlin osv. För att man inte ska blanda ihop Saruman med Sauron har den förstnämnde döpts om till Aruman, vilket är förståeligt, - dock bara i halva filmen vilket gör det hela än mer förvirrande! Här kan balrogen dessutom flyga vilket väcker en viss undran om varför han inte bara flyger upp ur schaktet? Överhuvudtaget finns gott om sådana här ologiskheter..

Gestaltningen av karaktärerna är verkligen inget vidare tycker jag. Det blir ju lite orättvist när man är van vid PJs filmer som dessutom har riktiga skådisar, men man får inte alls grepp om dem i den här filmen. Boromir har blivit en viking och Gandalf är riktigt creepy, gestikulerar vilt och saknar totalt den verklige Gandalfs förmåga att sitta ner och tala. Legolas med sina sneda ögon ser så rolig ut så att man viker sig dubbelt, men allra värst är nog porträtteringen av Sam som gör mig riktigt argSkrikandes. Nazgûlen de stöter på på skogsstigen är helt okej - tills han hoppar av hästen och stapplar fram som en krympling?!

Helhetsintrycket av filmen tycker jag känns ganska otäckt, den är mörk och väldigt olik andra animerade filmer. Så ska ju i och för sig Sagan om Ringen delvis vara, många hävdar att det främsta temat i Tolkiens verk är död, men förlagan innehåller också mycket hopp, skönhet och charm vilket inte slår igenom så mycket i den här filmen. I takt med att kvaliteten på det visuella minskar ju längre filmen går ökar krigandet exponentiellt och under slaget vid Helm's Deep höll jag på att somna både en och två gånger.

Nåja, vissa scener funkar faktiskt och det är kul att ha sett den, men jag förstår varför någon "part 2" aldrig blev gjord… Dock finns en animering av The Hobbit från -77 och en The Return of the King från -80, båda gjorda för TV, så jag tänker försöka ta mig igenom dem också någon gång bara för att ha sett dem..

Hade man inte varit bortskämd med Andy Serkis magnifika gestaltning av Gollum så är faktiskt Bakshis version ganska effektfull, men haha, kolla in Treebeard, hans gångstil gav mig ett gott skratt..

[Momiji]
0

Har faktiskt inte sett den

Wand
0

Det har jag, men jag gillar dem inte alls. Kanske är det för att den vackra synen från Peter Jackson's filmer förstörs lite… Oskyldig

Tycker lite som du, att karaktärerna inte gör sig rättvisa. Allt är bara helknas.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

starhawk
0

Det var rätt länge sedan jag såg den så jag minns inte så mycket, men då var den ju fantastisk för det var den enda som fanns, PJs planer var inte ens en glimt i hans öga. Filmen var ju delvis ett experiment, man ville göra en teckad film mer verklig, så att dom bara inte rörde på benen medans dom flöt fram över bakgrunden som det brukar vara på tecknad film. Man gjorde det genom att filma skådespelare och sedan teckna på filmen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus