Sagan om Ringen iFokus

Sagan om Ringen

Etikettallmänt
Läst 1254 ggr
[Momiji]
0

Hur började det för er?

Hur började intresset för Sagan om ringen/Tolkiens böcker för er? Hur kom ni i kontakt med det från första början?

[Momiji]
0

Själv fick jag böckerna av min farbror(om jag inte minns fel) i antingen julklapp 2000 eller födelsedagspresent 2001. Sen såg jag första filmen på bio i december 2001 och sen dess är jag fast Glad

Awit
0

Jag tycker om Sagan om ringen men har bara sett filmerna en gång men ska se igen några helger framöver då jag är ledig! :) Mina syskon och min familj tyckte de var bra så jag hängde väl bara på att titta på dem, men det var för ett tag sen nu så ser fram emot att se  om filmerna :) Har inte läst böckerna, kanske borde göra det. De finns ju på bokrean för ett jättebilligt pris, kanske ska slå till? Hehe.

Wand
0

För mig uppkom intresset för Sagan om Ringen genom filmerna, faktiskt. Jag var ju bara barnet då filmerna kom ut, och då förstod jag inte riktigt vad som var så bra med dem, alla killar i klassen pratade om filmerna och de lät så tråkiga… så jag kollade bara på dem lite slött men hängde inte med riktigt. 

Sedan för några år sedan, jag tror att det är 3 somrar sedan men minns inte helt, så var jag ensam hemma och hade extremt tråkigt, hade sett alla filmer som stod i hyllan och behövde något att göra. Så, jag slog på Sagan om Ringen, och det slutade med ett marathon hela natten. Sedan den natten har Sagan om Ringen varit en stor del av mitt liv.

Läste böckerna för ett tag sedan, faktiskt inte jättelänge sedan, men detta beror helt enkelt på att jag inte haft råd att köpa dem och de aldrig funnits på biblioteket(bra bibliotek…). 
Sedan upptäckte jag att mamma hade boken undangömd i ett skåp, woah….

Så jag är inte en utav de som älskat Sagan om Ringen i 15 år, men jag älskar dem nu och kommer göra i hela mitt liv. 

Kärlek på Tolkien som gav oss detta. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
0

Det var min vän som introducerade mig i denna bok och film. Kommer inte ihåg vilket årtal det var.

starhawk
0

Det var en kompis vars familj var bekant med min som tog upp det, mor köpte böckerna som jag givetvis hungrigt läste, senare har jag köpt egna, mors exemplar blev rätt sönderlästa med tiden, sen skaffade jag även trilogin på orginalspråk. Att se filmerna var ju en självklarhet, den första filmatiseringen av Ringen trilogin blev ju bara första boken och eventuellt lite av andra, men sen kom Jackson och körde hela trilogin på en gång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Stephanie
0

Jag är väl i och för sig inget jättefan av sagan om ringen. Jag gillar filmerna men har inte läst böckerna. Men vi hade i alla fall böckerna redan, bland alla andra gamla böcker…. Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Halvdansken
1

Jag läste böckerna föarsta gången när jag var 16-17 år nånting, ca 1977. Sen var jag fullständigt fast. Brukar läsa om dem en gång per år.

Har kämpat med Silmarillion ett par gånger, men den är inte helt lätt. Filmerna har jag på DVD (extended) och har sett dem 5-6 gånger, mest för Viggo och mljöerna. Plus att jag bott i Nya Zealand så det är kul att titta på naturen också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fimbrethil
0

#7 ÅH! Har du bott i NZ!?!!! På nordön eller sydön? efter att ha sett den typ 26 h långa dokumentären i extended edition- boxen om filmproduktionen är jag så jäkla fascinerad av landet och folket där! Planerar att åka dit och resa runt i några veckor i slutet av 2013 och vara på plats i Wellington när andra delen av The Hobbit har premiär :D Är det lika underbart där som det verkar?

Halvdansken
0

Jag bodde i Wellington faktiskt! Tyvärr var jag där 87-91, alltså långt innan filmerna spelades in, annars hade jag givetvis anmält mig som statist.

Jag  skrev hem till min mamma (stor Ringen-fantast) att om man nån gång skulle spela in den, så skulle man göra det i NZ! Så Peter Jackson snodde min ide!!!!

Det finns en vulkan/berg som heter Mt Ruapehu som jag alltid kallade Ensamma Berget (som i The Hobibt), undrar om Jackson kommit på samma sak?

Det är ett otroligt vackert land, har du möjlighet så åk. Men det är en lång resa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fimbrethil
0

Härligt! Haha det är verkligen en lång resa! Har en jordglob i mitt rum och, Aussie i all ära, men NZ är verkligen precis på andra sidan jordklotet - så långt bort man kan komma! Men jag är fast besluten att åka och sparar för fullt! Skrattande Justeja, Mt Ruapehu känner jag till! Tror de spelade in mycket Mordor och Emyn Muil där.. Skulle nog passa bra som förebild åt ensamma berget också!

Vovvie94
1

fick inte se filmerna när jag var liten så ville så gärna se dem och när jag väl fick det så fastnade jag^^

[Momiji]
0

Kul och intressant att höra allas historier Glad

# 9 Jackson kanske läste dina tankar Tungan uteSkrattande

Viccan92
0

Pappa hade köpt Sagan om ringen och bad mig sätta mig och titta med honom. Sedan dess är jag fast. Jag är med fan än han är.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Maria
2

Jag var i 10-12 års åldern och jag minns inte hur jag kom över böckerna.Obestämd Kan garanterat säga att det inte var genom mina föräldrar som aldrig läste något.

Den första jag läste var Bilbo och sedan var jag fast. Jag hade aldrig haft och knappast därefter heller en sådan läsupplevelse.

Sillmarillion har jag också kämpat med ett par gånger men den står fortfarande i bokhyllan och är inte färdigläst.

Filmerna är fantastiska tycker jag och har fångat alla karaktärer ungefär som jag sett dem framför mig. Klockrent. Det är sällan en film lever upp så till sin förlaga.

/Maria