Sagan om Ringen iFokus

Sagan om Ringen

Etikettallmänt
Läst 2908 ggr
Linneaundulat
0

Sagan om ringen,svår?

Hej!

Jag gillar Tolkiens böcker mycket!

Men jag tycker att böckerna är lite svåra att förstå (klart man förstår det mesta) men tycker ändå att dem är lite svåra

Är jag ensam att tycka det?

/Den som ser fram emot när The Hobbit filmen släpps!

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

Mvh Linnea

matsdotter
0

Jag tycker inte att de är svårlästa, nej. Å andra sidan så har jag ett totalt bok-freak, och brukar aldrig ha svårt med böcker. Men du verkar även vara lite yngre? Kan hända att du finner mer glädje av att läsa dem när du blivit lite äldre?

Om inte annat så kan du fortsätta att läsa dem om och om igen, de är utmärkta att läsa om man vill få ett bredare vokabulär!

Måste även fråga om du har nya eller gamla översättningarna? De nya är något mer lättlästa :)

[Momiji]
0

Tyckte också att dom var lite svåra i början, men efter ett tag släppte det för mig

starhawk
0

Det är ju tjocka volymer så det tar ett tag att plöja igenom dom, men särskilt svåra tycker jag inte dom var. Däremot Silmarillion kan nog tyckas lite svår att hänga med i

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Momiji]
0

Ett tips är ju att hänga med i bokgruppen. Vi läser igenom 1 kapitel under en vecka och sen diskuterar vi det tillsammans Glad

[Vargöga]
0

Ja vilket bra förslag. Att jag inte tänkte på det. Oskyldig

Wand
1

De är ju skrivna för rätt länge sedan och då använde man ett lite annat skriftspråk än idag, är det vad du menar med svår? För jag kan förstå att vissa kan finna det lite jobbigt att smälta. 

Om du väl sätter dig ner och verkligen tar dig tid till att läsa så kommer det nog släppa tillslut, oftast krävs det inte mer än att man verkligen ska komma in i det. Själv kan jag tycka att de flesta böcker är rätt svåra att läsa de första 1-3 kapitlen innan man verkligen kommer in i det.

Som Momiji säger så har vi ju en liten bokgrupp här som du kan hänga med i varje vecka, då får du ta god tid på dig med din läsning och du kan ta del av diskussionerna så kan vi hjälpa varandra att förstå sådant som är oklart.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Linneaundulat
1

tack!

Jag ska sätta mig ner och läsa böckerna riktigt noga för att förstå dem, när jag får tid

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

Mvh Linnea

Thaeri
0

Läser du dem på svenska beror det också mycket på vilken översättning du väljer, den nya har ett enklare språk som ligger mycket närmre det engelska originalet, medan den gamla översättaren tog ut svängarna rejält och gjorde språket betydligt mer svulsigt och komplicerat.

Titlarna är annorlunda mellan översättningarna också, så det är lätt att veta vilken man har Glad

Härskarringen (gamla)
Sagan om ringen
Sagan om de två tornen
Sagan om konungens återkomst

Ringarnas herre (nya)
Ringens brödraskap
De två tornen
Konungens återkomst

Halvdansken
0

Tror att man läser dem på olika sätt beroende på hur gammal man är också. Första gången var det mest ett äventyr, sen ser man de politiska spelen när man blir lite äldre. Man ser referenserna till de två världskrigen (speciellt det första som Tolkien var med i), men ser kritiken mot mekaniseringen av världen och skogarnas försvinnande. Maktkampen mellan Alver och Människor, hur makten förför Sauruman, frågan om liv och död, religion osv.

Det finns många nivåer, det är nog därför man aldrig tröttnar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

matsdotter
0

#9: Visserligen så gjorde ju Tokien flera uttalanden om att böckerna inte hade någonting att göra med världskrigen, eller på något vis refererade till dem eller hans syn på dem? ;)

Halvdansken
0

Klart de gör. Frodos och Sams vandring till och i Mordor har ju ofta jämförts med 1a värlsdkrigets eländiga skyttegravskrig. I synnerhet "the dead marshes" med granatgroparna där soldaterna drunknade i en blandning av senapsgas och förgiftat vatten. Hela Mordor är ju en ödsligt, eländigt, dött område som västfronten var 1916-17.

Uppdelningen väst-öst? Tillfällighet? Sen har han sagt att Sauron inte är Hitler, men kanske är han Stalin/kommunismen som ju lade land efter land under sig och tvingade dem in i Sovjet. Klart han var påverkad.

Fimbrethil
0

"As for any inner meaning or ´message´, it has in the intention of the author none. It is neither allegorical nor topical (…) and little or nothing in it was modified by the war that began in 1939 or it sequels (…) if it had inspired or directed the develpment of the legend, then certainly the Ring would have been seized and used against Sauron; he would not have been annihilated but enslaved, and Barad-dûr would not have been destroyed but occupied. Saruman, failing to get possession of the ring, would… (…) Other arrangements could be devised according to the tastes or views of those who like allegory or topical reference. But I cordially dislike allegory in all its manifestations, and always have done so since I grew old and wary enough to detect its presence. I much prefer history, true or feigned, with its varied applicability to the thought and experience of the readers. I think that many confuse ´applicability´ with ´allegory´; but the one resides in the freedom of the reader, and the other in the purposed domination of the author."

Tolkiens egna ord i förordet till andra utgåvan av The Fellowship! Naturligtvis var han påverkad av intryck från krigen men alla Tolkien-experter jag hört prata om ämnet har varit överens om att händelser, platser eller karaktärer absolut inte är versioner av verkliga företeelser.

Halvdansken
0

Nej, jag tror inte att det är versioner av verkliga händerlser. Det är inte det jag menar, men visst påverkas man av saker. Och skriver om det. Och folk läser in egna erfarenheter.

Fimbrethil
0

#13 ja absolut, det var inte på någt sätt riktat mot det du skrev, bara hur Tolkien själv uttryckte sig kring det! Glad