Sagan om Ringen iFokus

Sagan om Ringen

Etikett: tolkien
Läst 1478 ggr
Wand
0

Vad skulle ni säga?

Om ni fick möjligheten att träffa Tolkien, vad skulle ni säga till honom, eller vad skulle ni göra? Skulle ni diskutera hans olika böcker, eller skulle ni kanske be honom om några långbottenblad och en tekanna?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LaSadie
0

Jag skulle fråga hur fasen *ursäkta språket* han skapade de olika språken. Sådant arbete! Det skulle jag vilja prata med honom om, var han fick sin inspiration till böckerna och sånt :)

Wand
0

Jag håller med dig! Jag kommer aldrig sluta förundras över hans noggrannhet med arbetet, hans välarbetade språk, världar, karaktärer mfl. 
Men han hade ju i hela sitt liv ett enormt språkintresse, så det är väl grunden till att skapa ett eget. Om jag ändå hade hälften av all hans fantasi och kunskap så skulle jag slagit igenom för länge sedan. Han är makalös.  

Har faktiskt ingen aning om vad jag skulle säga till honom om jag fick chansen… skulle nog behöva många middagar för att få allt sagt. Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LaSadie
0

#2 Ja exakt, vilket arbete! Själv skulle man bara dö av utmattning innan ens ha börjat att göra det som han gjorde.

Visst är man intresserad av språk, men skapa ett eget. Vem kommer på den idén. Men för att skapa sin egen värld så behövs det… engelska är ju inte världsspråket precis (som det är i aaaaalla sci-fy serier)

Nennir
1

Jag skulle fråga honom om han skulle med ut på puben i en liten, gammaldags engelsk by. Have a few pints, smoke some longbottom leaves… Sen om det säjs nåt kvittar :)

Halvdansken
0

Jag skulle vilja veta med om Gollum. Om han är baserad på nån han kände tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Vargöga]
0

Jag skulle fråga honom om han kunde göra flera böcker i samma stuk. Flört

Magi-cat
0

vi skulle dela en kanna te, inga andra bladGlad

Språket - vilket jobb. Han lär ha varit inspirerad av finskan, bara det imponerande….

Och så skulle jag vilja veta mer om hur han fick inspiration till sina världar….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Thaeri
0

Med tanke på att jag hänger på ett par forum som befolkas av måååååånga konspråkare (folk som skapar sina egna språk) är just den delen inte så intressant för mig, men diskutera lingvisitik mer i allmänhet och mytologi med honom kunde ju vara kul, han hade ju väldigt mycket kunskap om båda.