Annons:
Etikettallmänt
Läst 1847 ggr
[EM_L]
4/11/19, 7:51 PM

Alviska (Tenwar, Sindarin)

Hallojsan. Här snubblade jag in. Ett nytt Sagan om Ringen-fan!

Har inte läst böckerna, men sett första filmen och fastande.

Men ska läsa böckerna=P=D

Till saken. Jag har sen ett bra tillbaka varit förtjust i alver, varav det så är jag extra förtjust i Legolas😇 och Arwen=)

Jag skulle vilja lära mig Sindarin eller Tenwar. Vet inte vad det är för skillnad.

Skulle vilja lära mig hur det ord och meningar uttalas och deras alfabet.

Typ dessa meningar i både att skriva och uttala.

Hej. Mitt namn är….

Hur är det?

Du är välkommen.

Inga problem.

Och sånt.

Skulle också vilja ha länkar till sidor där man får lära sig både uttal och hur man skriver det=)

/MEML

Annons:
Odd
4/12/19, 1:24 AM
#1

Tengwar är själva skriften, Sindarin och Quenya är språken. Bokstäverna i sig är inte så svåra att lära sig, men oavsett om du vill lära dig Sindarin eller Quenya är själva språket ganska komplext. Jag brukar använda tengwar men skriver antingen på svenska eller engelska nuförtiden. Personligen föredrog jag quenyans struktur, Sindarin (om jag minns rätt) är ett äldre språk i Midgård och har därför en väldigt ovanlig uppbyggnad om man går efter det moderna språk som vi är vana vid. Skriften skiljer sig även lite, om jag nu minns rätt som sagt, jag studerade aldrig Sindarin särskilt väl eftersom jag föredrog Quenyan. Nu har jag mina böcker kvar i skåne, men i Sagor från Midgård finns en beskrivning av alvspråk och alvskrift, med hela alfabetet och några av språkens bas-strukturer tror jag. Annars är nog din bästa källa Youtube, sök bara på "How to speak Quenyan/Sindarin" eller "How to write in Tengwar" =) Nu var det så längesedan jag höll på med alvspråk, så jag har säkert sagt något som inte stämmer, men detta är vad jag kommer ihåg utan att kolla i böckerna. Kan förresten tillägga att filmerna och böckerna är ganska olika, jag tycker båda är lika bra på sina egna sätt, men ha det i åtanke innan du läser dem så att du inte blir besviken!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
4/12/19, 1:35 AM
#2

Gjorde en snabb googling eftersom jag var ganska säker på att jag sagt fel, Sindarin är inte alls den äldre varianten, det är det vanligaste språket! Det är nog därför den är mer komplex =)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: