Annons:
Etikettallmänt
Läst 2859 ggr
[0123]
2015-06-26 17:32

Gandalf och ringen

I början på Sagan om Ringen: Ringens Brödraskap så ser vi Bilbo använda ringenför att försvinna från kalaset för att sen smyga iväg till sitt hem där Gandalf Grå redan är och väntar på honom. När Bilbo tar av ringen från fingret o blir synlig igen så ser Gandalf honom och säger "Det finns många magiska ringar och borde inte användas så lätt"

Vet Gandalf vilken ring Bilbo använde? Eller får han först reda på det när han ber Bilbo att frivilligt lämna ringen innan han springer ut genom dörren? :S

Annons:
blodörn
2015-06-26 22:15
#1

han fick väl reda på det efter att han lämnat frodo för att få reda på mer om ringen?

Do as you would be done by - And think for yourself

Sommarek
2015-06-27 20:17
#2

Han misstänker väl hela tiden att det inte är en helt vanlig ring, men det är först när Frodo fått den som han vet precis vilken ring det är; det är därför Frodo måste ge sig av.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[0123]
2015-06-28 15:38
#3

#1 #2 Ojdå! Det stämmer nog det ni säger 😊 Jag som tyckte jag hörde nånstans att han började misstänka/veta redan i "The Hobbit" när Bilbo sprang omkring utan att bli upptäckt hela tiden…låter omänskligt

starhawk
2015-07-12 15:00
#4

Rätt skall vara rätt Gandalf säger "Det finns många magiska ringar i denna värld Bilbo Baggins och ingen av dem bör användas lättsinnigt"

Gandalf visste inte vilken ring Bilbo hade men med tiden så insåg han att det inte var någon oskyldig liten sak Bilbo kommit över, det var därför han gav rådet till Frodo att inte använda den. Efter kalaset lyckades han få tag på Smeagol och då insåg han vad det var för ring, det sista provet för att skingra allt tvivel var att slänga den i elden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[0123]
2015-07-12 15:52
#5

#4 Det där med att "Gandalf lyckades få tag på Smeagol" står i boken va? Jag har inte läst dom än jag bara sett filmerna ^^

starhawk
2015-07-12 20:22
#6

#5: Gandalf gör en "blixtvisit" till Frodo innan han beger sig till Saruman då talar han om för Frodo att han fått tag på Smeagol/Gollum men att fienden fått tag på honom först. Scenen är i första halvan av första filmen. Givetvis finns den också i boken, det är ju förlagan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: