Annons:
Etikettläsning
Läst 12485 ggr
mieeow
2015-01-30 17:25

Vilken ålder?

Vilken ålder tycker ni det passar att läsa böckerna, inkl. hobbit? Jag har en lillebror som snart fyller 7 och längtar tills jag kan introducera honom till böckerna på riktigt! 

Själv såg jag filmerna innan jag skaffade böckerna, och jag har väldigt svårt för att ta mig igenom böcker som jag redan sett filmatiseringen av, så har inte lyckats ta mig igenom böckerna :( Hade varit roligt om han fick chansen att läsa dem först! :)

Annons:
horribleatnames
2015-01-30 17:42
#1

The hobbit skrevs för Tolkiens barn, så din lillebror skulle kunna läsa den. Hittade en liknande diskussion här: http://scifi.stackexchange.com/questions/8097/what-age-group-did-tolkien-write-the-hobbit-for

Med det sagt så är väl det viktigaste att han kan förstå och tycka om storyn på det stora hela. Åldern tycker jag inte spelar nån roll så länge barnet förstår vad boken handlar om 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

mieeow
2015-01-30 17:51
#2

Okej, vad nice! än så länge är han ju rätt ovan att läsa själv och vår pappa o hans mamma verkade inte superpepp på att läsa just de böckerna för honom, så kanske väntar ett litet tag till.. 🙂

horribleatnames
2015-01-30 20:01
#3

Då kanske det är bäst att vänta tills han kan läsa lite bättre. Finns ju mer lättlästa böcker, som Flykten till järnets land av Maj Bylock. Kommer inte på några andra böcker för tillfället XD

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

mieeow
2015-01-31 16:24
#4

#3 haha jaa, men jag längtar så tills jag kan visa honom de riktigt bra böckerna ^^

Calcifer
2015-03-11 13:24
#5

Jag läste Hobbit när jag var sju och Sagan om Ringen när jag var 10. Men jag började läsa djupare böcker rätt tidigt också. Eller djupare och djupare. Jag gick ifrån barnböcker rätt tidigt. Läste Stephen King för första gången när jag var 7-8 om jag inte minns fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MyntareCarlsson
2015-08-31 18:58
#6

Jag försökte läsa första boken när jag var 14 tror jag. Det gick inte! kom hundra sidor eller något innan jag insåg att jag inte fattade ett skvatt.

mitt läsintresse kom inte förrän jag var runt 20. så jag lånade ljudböckerna på bibblan istället.

satt plötsligt trollbunden

 www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

Annons:
[Ulvarsdotter]
2015-12-14 11:13
#7

Jag läste Sagan om ringen-böckerna när jag var 21-22, och även om jag gillar att läsa böcker av Jane Austen där tempot är ganska segt och det är mycken dikt osv i, så hade jag svårt för att läsa ut trilogin. De är ju ganska sega, även om de är bra :) Att lyssna på trilogin tror jag skulle vara lättare när han är så ung, men Hobbit har ett lite enklare skrivsätt och går lite "snabbare" :)

Min sambo är verkligen en Tolkien-nörd och har läst de allra mesta av Tolkien, och han och hans bror fick trilogin läst för sig när de var runt 10 år, och det var då intresset började. De fick även Arn-böckerna lästa för sig i den åldern, medan jag i den åldern fick läst "Vi fem"-böckerna istället. Så det beror ju väldigt mycket på om man hellre vill ha något lättsmält eller gärna lyssnar på något som tar mer tid :)

[BeataJ]
2016-03-03 23:35
#8

Jag är 11 år och har börjat läsa Sagan om ringen. The hobbit läste min pappa för mig när jag var ca 6 år. 😀

Sommarek
2016-03-10 15:55
#9

Jag var nio när jag läste "Bilbo", sedan följde de andra i rask takt. Jag gillade tjocka böcker och historier som fick ta tid redan som barn.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

P.O
2018-10-20 10:17
#10

Jag läste Bilbo redan på 90-talet och såg den gamla Sagan om ringen-orginalet innan man gjorde nya Sagan om ringen. Och såg #metoo alla delar Sagan om ringen och så. Jag känner mig som Galadriel/Arwen.

Upp till toppen
Annons: