Annons:
Etikettfilmatiseringar-och-skådespelare
Läst 3417 ggr
Nenujap
1/16/14, 11:23 AM

Legolas kär i Hobbitfilm?

Förstår inte hur det går ihop.

I Ringens Brödraskap (Bok) säger ju Legolas, när de är i Fangorn, att han inte känt sig så ung sedan han var ute och fotvandra med sina barn.

Otrogen? :P

Tycker i övrigt väldigt mycket om Hobbit-filmerna, men just på den punkten blir jag fundersam. Det gör inte mig något att Legolas är med trots att han inte är med i boken. Det är ju ganska naturligt i och med att han farsa är med så mycket…

@Mpajunen på Instagram

Annons:
[Skörbjugg]
1/16/14, 7:30 PM
#1

De verkar inte ha tagit uppdetta med barn i filmerna öht. Nämns inget sånt i LotR-filmerna och inget i hobbit. Att de lägger in en kärlekshistoria könns mer som att det är för oss tittare att engagera oss i, för övrigt ganska likt Arwen och Aragorn, där Tauriel inte är "värdig" Lefolas (precis som Aragorn inte är värdig Arwen). Sedan är ju kärleksmomentet med Kili nästans samma sak OCH dessutom mycket likt Aragorn x Eowyn.

Jinaum
1/19/14, 1:42 PM
#2

Legolas är med i Hobbiten men omnämnd då han vi det laget när Tolkien skrev The Hobbit inte hade namn för honom, för att han var inte viktig då. Så inte speciellt stort omnämnande men är någelunda på så vis med :P

Men ja.. jag har stört mig på hela den grejen.
Dock drar jag mig till minnes att det ska finnas någon legend om en alv och en dvärg som blev förälskade, men kommer inte ihåg ifrån vart.

Sedan är jag lite fundersam på varför Tanuirel är ovärdig Legolas. Jag måste missat skillnaden mellan dem mer än att han är prins och hon inte är princessa men jag läste in att det var mer än så. Är det något jag missat där eller är det sådant som står i Silmarilion? Inte läst den ännu nämligen.

Sommarek
1/20/14, 9:11 AM
#3

Att Legolas har barn i LotR är en felöversättning till svenskan av den käre Åke Ohlmarks. Orginalet lyder "So old that almost I feel young again, as I have not felt since I journeyed with you children."

Han kallar alltså sina polare för barn (i jämförelse med sig själv), han säger inte att han har egna. Ohlmarks gjorde tyvärr lite som han ville med översättningen, så på många ställen är det plötsligt en helt annan historia…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Jinaum
1/20/14, 12:43 PM
#4

#3 Du, nu hijackar jag tråden lite men ville bara fråga. Är den nya översättningen värd att införskaffa då på så ätt att Åke har levt sitt egna lilla liv i översättningen? Blir det liksom skillnad i att läsa? Funderat på det ett tag men känt att jag hellre köper Tolkiens andra böcker då jag försöker samla :)

Sommarek
1/20/14, 1:48 PM
#5

#4 Det beror sig lite på. Den nya översättningen är å ena sidan avgjort mer trogen historien och broderas inte ut lika mycket som den gamla. Kort sagt, den stämmer med originalet.  ;)

Å andra sidan har jag lite svårt för dels de nya översättningarna av namn i den nya (somliga är ganska fyndiga men låter bara inte rätt), samt översättningar av dikter och sånger. Men är man som jag både LotR-fantast och språknörd är det absolut roligt att ha båda.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ThreeStars
1/27/14, 2:51 PM
#6

#4 Måste hålla med #5! Jag läste först min far upsättning av trilogin (den gamla översättningen) och köpte förra året en egen i den nya översättningen. Galadriels sång i ettan är t.ex inte med (bara den översatta verisionen, inte på alviska som i de gamla böckerna), vilket gjorde mig besviken. Det är alltså mycket som exkluderades i de nya, men även i de gamla. Så skaffa båda ;)

Annons:
Halvdansken
1/27/14, 10:33 PM
#7

Men Hobbitten utspelar sig ju före Ringen, så om Legolas är förälskad i nån så är väl det ok?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
1/27/14, 10:34 PM
#8

Läs böckerna på engelska istället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Oceansoul]
4/2/14, 2:21 PM
#9

Tänkte säga det om felöversättningen om att Legolas inte alls hade barn men det hade ju redan framförts :)

Jag personligen är inget fan av varken Tauriel eller detta triangeldrama… Sitter och hoppas att de ska döda hennes karaktär i den sista filmen skulle bli hemskt tråkigt om det slutade i blaska när det inte var ett sådant slut som Tolkien föreställde sig .

[Skörbjugg]
4/3/14, 5:10 PM
#10

Haha, ja, hon kanske får vandra bland stjärnorna, så att säga. ^^

Upp till toppen
Annons: