Annons:
Etikettfilmatiseringar-och-skådespelare
Läst 3363 ggr
[Memento Mori]
10/8/13, 9:09 AM

Vilken film är bättre, LotR eller The Hobbit?

I för sig så har ju inte hela Hobbit filmserien kommit ut men än så länge tycker i alla fall jag att Sagan om Ringen är bättre. Är lite små grejer som jag stör mig på som vissa dvärgar ser väldigt "fejkade ut" och jag tycker Billbos fötter ser dåligare ut än hobbitfötterna i LotR.

Vad tycker ni? 🙂

Annons:
Blodfot
10/9/13, 10:12 AM
#1

jag håller med, plus gilar jag inte striderna i the hobbit.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Memento Mori]
10/9/13, 8:45 PM
#2

#1 Oja, särskilt goblin-striden hade jag väldigt svårt för.

Metallica1999
10/14/13, 7:09 PM
#3

Väldigt dåliga effekter i Hobbit jämfört med LotR

ThreeStars
10/20/13, 11:00 PM
#4

Håller tyvärr med ovanstående. Även om skådespelet är kanon i TH, är det visuella annars ganska… tråkigt.

todde
10/23/13, 4:11 PM
#5

Hobbit: Det svåraste är 3D… Alla filmerna är sämre med 3D. Med bara 2D ska det mycket bättre.

Todde

Krille12
11/3/13, 1:51 AM
#6

Det jag gillar mer med the Hobbit är att den är roligare, medan sagan om ringen är mer sorglig. Fast sagan om ringen är ändå bättre.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
:holmgreen:
11/4/13, 6:14 PM
#7

LoTR helt klart. Av samma anledningar ni redan tagit upp. :)


lekandur
11/13/13, 4:28 PM
#8

Jag tycker om The Hobbit minst lika mycket :3

Where you invest your love
you invest your life 

todde
11/14/13, 6:59 AM
#9

Igår har jag sett Hobbits i 2D. Vanligt film. Nu kan jag sett filmen och det är bra. 3D är dåligt. I 2D är mycket bättre. Hobbits är bra som andra SoR filmerna.

[MARWAKE]
11/26/13, 4:36 PM
#10

Tycker faktiskt båda är ungefär lika bra LotR är dock lite bättre :)

pizzanathalie
12/27/13, 5:14 PM
#11

The hobbit :3 har smått tröttnat på sagan om ringen efter att a sett den väldigt många gånger…

 ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Calcifer
12/29/13, 5:27 PM
#12

LotR. 

Tycker The Hobbit är galet bra också, åtminstone den jag sett, men njae. Den når inte upp till riktigt samma nivå för mig. Den har liksom en annan ton mer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

:holmgreen:
12/29/13, 8:23 PM
#13

Jag tycker att The Hobbit är mindre äventyr och lite mer humor, vilket jag inte gillar. Den är inte på samma nivå, precis som #12 skriver. Sen gillar jag inte vad de har gjort med tex den vita orchen. Kollar man på orcherna i de andra filmerna så är de helt annorlunda. Den här känns mer som att man kollar på en tecknad film. Vilket jag inte gillar. :)


Annons:
Blodfot
12/30/13, 2:24 PM
#14

Jag tycker att andra Hobbit filmen är bättre ä den första, vet inte vilkaen jag gillar mest längre.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Skörbjugg]
1/2/14, 6:30 PM
#15

Jag tycker givetvis bättre om LotR, det är ett mer episkt äventyr. Barnboken Bilbo passar kanske inte för att göras som ett likadant äventyr. Synd. Men det är kul att få se Midgård på bio igen 😍

Maria
1/7/14, 9:28 AM
#16

Jag har nyss sett del två av Hobbit och jag har svårt för att bestämma mig för vad som är bäst eller inte.

När alla filmer är klara så ska jag sätta mig och se allt i "rätt" ordning och ta mig en funderare.

Nya Hobbitfilmen var över förväntan i alla fall.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GerbilLooover]
1/8/14, 3:49 PM
#17

Kan inte bestämma mig, älskar båda filmerna, tycker inte nån är bättre än den andra för båda är ju speciella på sitt sätt c:

tardisen
1/12/14, 7:03 PM
#18

Lotr :3

Magi-cat
1/12/14, 7:08 PM
#19

Har sett Sagan om Ringen massor av gånger och tröttnar aldrig…

Tycker inte Hobbit-filmerna alls har samma djup, finess och entusiasm…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jinaum
1/19/14, 1:48 PM
#20

Jag har tänkt lite på detta med vad som gör att jag gillar sämre eller bättre med de olika.
I alla dokumentärer säger dem att de vill ha samma känsla, samma sätt att filma, berätta och jag tror det är det som gjort ett problem. 
För det är inte samma historia!
De är för familiärt från sagan om ringen och därför på så sätt blir det ju samma film. En upprepning på något som blev lyckat en gång istället för att berätta den nya historien.
I alla fall tänker jag så när jag analyserade lite.

I övrigt känner jag att de har försökt späcka det med för mycket action. En slowpaced film är inte alltid fel.
Sedan känner jag att egentligen hade inte hobbit behov av att dra in massa extra grejor egentligen. Visa saker förstår jag och ur filmperspektiv så är det inte konstigt. Men visa saker saknar man ju och känner "Why?". Andra saker har de verkligen lyckats skingra nytt ljus över.
Känner att jag behöver se den nya hobbit filmen igen och analysera mera.

Jag tycker om dem båda. Men Lotr kändes mer nära till böckerna än vad hobbit gör. Den ser för mycket framåt mot vad som ska ske, inte vad som skede i boken. Den känns bara som ett anhang till lotr och det gillar inte jag. Hobbit är ett äventyr för sig och inte en prolouge på det sättet.

Min slutsats är att de försökt ta med för mycket från lotr filmerna istället för att fokusera på Bilbo. Det blir för familiärt, därmed tråkigt och inget nytt på så sätt tillvida.

Annons:
[Oceansoul]
4/2/14, 2:17 PM
#21

Har en lite mixad lista faktiskt :)

1. The return of the king (bästa filmen som gjorts alla kategorier)

2. The desolation of Smaug

3. The fellowship of the ring 

4. An Unexpected Journey 

5. The Two towers

Tror på Peter Jacksons vision trots att jag är inbitet Tolkien-fan sedan 7 års ålder (är 24 idag) Tror att sista filmen kommer bli en stor slam, dock har jag svårt att se att någon film kan slå ROTK (det återstår helt enkelt att se)

RuiXue
4/5/14, 12:30 AM
#22

Jag gillar alla filmerna! Dock ska sägas att jag upplever att extended versionerna är MYCKET bättre än de vanliga! De har klippts för mycket scener i den vanliga versionen. Har dock ännu inte sett Fellowship Of The Ring eller Hobbit filmerna i extended version, men The Two Towers och Return Of The King är otroliga i extended! Så mycket roligare, och mer lika böckerna.

Jennie


Kameo05
4/10/14, 9:01 AM
#23

både och faktist. jag tycker pytte pytte lite om hobbit mer en sagan om ringen. 😃

Manveru
4/17/14, 10:43 AM
#24

Helt klart LotR över The Hobbit hittils i alla fall. Visst, jag är nog lite för inbitet fan av böckerna för att kunna acceptera vissa ändringar som gjorts, trots att jag förstår att de i många fall är nödvändiga. Men i The Hobbit känns det som de gått lite för långt med den biten. Det funkar bara inte att som de försöker både ha den mer lättsamma äventyrliga ursprungsberättelsen och göra om allt till ett epos i stil med LotR.

Tyckte första delen var helt ok ändå, trots lite ojämnt tempo. Andra dock gick ju upp i tempo alldeles för mycket. Det blir för mycket hollywood av det hela och för lite av ursprunget, men det är väl tyvärr det majoriteten av folk vill ha, om man nu ser till hur mycket folk klagat på att den första filmen "var för seg" :'(

Känns också som att de inte fokuserar tillräckligt på Bilbo och hans berättelse, och hur viktig han trots allt var för att allt lyckades. Hur de till exempel tog hur han skulle besegra spindlarna i Mirkwood och gav bort det till Legolas och co är oförlåtligt. Istället får vi en totalt onödig scen för att återigen illustrera hur ond ringen är, vilket inte hör hemma i dessa filmerna alls.

Sen är det bara en massa småsaker som ändrats, enligt mig, helt i onödan. Detta skedde i LotR också, visst, men där låg det oftast på en mer ok nivå. Några exempel:

Hur de ändrat åldern på Thorin (måste ju ha en snygg, sexig huvudroll *facepalm*)

Att de gått från den tidigare modellen av masker och dräkter till CGI med orcher etc

ALLT som har med den löjliga vita orchen att göra

Att de gick från att ha Smaug som en riktig drake i första till en wyvern i 2an (frambenen som syntes i början är mystiskt försvunna senare). 

Samt att de gjort om den svarta pilen till en enorm drakdödarpil ihop med att de spoilar hans svaga fläck på magen totalt förstör ju det hela långt i förtid (kanske inget problem om man läst dem innan, men ändå)

Hur precis allt måste vara ett problem att överkomma och karaktärer som egentligen ska hjälpa till gjorts om till potentiella hot och eller ändrar åsikter fram och tillbaka, eller att det ska ges upp stup i kvarten så fort nåt går fel.

INTE TILLRÄCKLIGT MED SKÄGG!

/slut på bittert gnäll :P

Feanor
4/21/14, 1:56 PM
#25

LotR, helt klart.

Gillar inte action-film-stuket på The Hobbit. Den berättelsen hade varit värd en bättre filmatisering. Mer Slow-pace, som vissa redan nämnt här ovan, hade varit ett bättre val.

” … In that hour the voice of Fëanor grew so great and so potent that even the herald of the Valar bowed before him as one full-answered, and departed.”

― J.R.R. TolkienThe Silmarillion

Upp till toppen
Annons: