Annons:
Etikettfilmatiseringar-och-skådespelare
Läst 3088 ggr
[Momiji]
2012-12-20 21:47

The Hobbit-filmen, snackistråd

Många verkar nu ha varit och sett "The Hobbit" på bio(själv har jag nyss kommit hem efter att ha sett den på bio för andra gången). Då tänkte jag att vi kunde ta och diskutera filmen här i tråden. Varning för er som inte sett filmen(eller läst boken än), det kan förekomma spoilers här i tråden. Så om ni inte sett filmen än och inte vill få handlingen avslöjad bör ni avvakta med att läsa igenom inläggen i tråden

Annons:
[nathalie44]
2012-12-22 18:49
#1

jag tyckte filmen var jätte bra.

Yen-Chan
2012-12-23 12:27
#2

Har oxå sett filmen, och tyckte den var superbra! ^^
Boken har jag inte läst ut än, men snart så ;)

hahah någon mer som tyckte det var mer humor i Gollum i Hobbit filmen än i Sagan om Ringen? :P

Sajtvärd SydKorea Ifokus

[nathalie44]
2012-12-23 15:34
#3

#2 jag tycker också att det är mer humor i The hobbit golum var riktigt rolig

ThreeStars
2012-12-30 04:39
#4

Jag älskar The Hobbit-Gollum :D

Maria
2012-12-30 18:17
#5

Jag har precis kommit hem efter filmen som jag såg i 3D. Helst fantastisk.

Det tar en stund att smälta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

felle-j
2012-12-30 19:11
#6

Såg filmen idag. Sjukt bra, speciellt i 3D :)

Annons:
Yen-Chan
2012-12-30 21:38
#7

Funderar på att gå o se den igen :3
Bara för att den är så awesome ;D

Sajtvärd SydKorea Ifokus

Emmetem
2013-01-02 22:04
#8

Även jag såg filmen i 3D! Sjukt bra film som är otroligt värd att se på.
Dock så hade jag ingen aaaaning om att The Hobbit var i 3 delar, trodde att filmen var en enda då den var så lång. Blev sjukt besviken när man till sist fick se draken - och så slutade den. Jag satt där som ett fån och gapade när eftertexterna kom, mamma skrattade åt mig.. Så nu måste man vänta så länge på nästa! Rynkar på näsan

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

felle-j
2013-01-03 00:37
#9

#8 Mm. Blev också så när den plötsligt slutade. Och nästa del kommer i slutet av 2013 och den sista i slutet av 2014.

Emmetem
2013-01-03 01:09
#10

#9 Ja, hur ska man kunna vänta! Grr.. Får dra ut på att läsa boken, riiiiktigt långsamt så den varar länge! Glad

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

felle-j
2013-01-03 01:33
#11

#10 ska också ta och läsa boken :)

[GerbilLooover]
2013-01-05 20:19
#12

#8 Samma här ^^

Zakaraa
2013-01-07 00:44
#13

Har inte sett filmen men är glad att jag läste tråden. Nu vet jag att jag inte ska se filmen förrän i slutet av 2014! Blev lite besviken när jag såg att den var uppdelad! :(

Finns både fördel och nackdel med att dela upp en film.
Fördel med att man får så mycket mer spänning och njuta av mycket mer av filmen (alla dessa filmer är ju enormt bra gjorda så Njuta är nog rätt ord :P) . men en STOR nackdel att man ska behöva vänta så länge för att få hela storyn..

Ni som läst boken och sett första filmen. Hur pass lika är de?
Vill inte läsa boken och sedan bli besviken över en stor skillnad (som det ofta blir när film görs baserad på bok) men samtidigt vill jag fortsätta leva i Tolkiens värld ett tag till (efter att ha sett triologin x antal gånger samt x antal kvällar i rad nu när det visats både på TV4 samt C-more :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
[GerbilLooover]
2013-01-07 08:24
#14

Haha dom borde göra alla delar innan filmerna går på bio, sen är det typ högst 1-2 månader mellanrum mellan att dom släpper nästa film, så del två skulle komma i Januari eller Februari och del 3 i Mars eller April, då behöver man inte längta lika mycket Tungan ute

ks.gerbil
2013-01-19 12:44
#15

såg den i 3D med 48fps jätte kul att se den så full med detaljer även när det va snabba sener :D tyckte dem gjorde en jätte bra jobb, ibland såg den lite fejk ut på grund av det höga frame per second men det va ju inte någon minus enligt mig :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2013-01-19 13:00
#16

9# del 3 kommer i mitten av 2014 det är mindre tid mellan del 2 och 3 som det va mellan 1 och 2 hihi :D

13# de har följt sagan otroligt bra enligt mimg, många tyckte inte om att de gjorde det, de trodde det skulle komma något som liknade lord of the rings men såklart gjorde det inte det då de är två olika saker.. så de följt sagan otroligt bra!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Barbapapa
2013-01-23 15:51
#17

Jag tyckte nästan att Hobbit var bättre än Sagan om ringen o; Mest för att det var mer humor i Hobbit och allt var mindre deprimerande haha

Timmorn
2013-01-27 12:58
#18

#13 Det är otroligt mycket som är ändrat för att passa in filmen bättre än boken. Säger folk något annat så har de ingen koll på boken >.< Jag är en sådan där inbiten boknörd hehe.
Jag står för att början av filmen The Hobbit är gjord för att passa in sagan om ringen- och det är bra eftersom de släpptes först. Att jag tyckte Frodo och Bilbo hade dåligt och stelt skådespeleri om man jämför hur de beter sig i första filmen är en annan sak.
Men saker som skiljer sig från boken är exempelvis att de har lagt till karaktärer och en historia som inte alls är med i Hobbit, många historier faktiskt. Eftersom att de har sagt att de ska ta med Silmarillion också så är det väl OK men jag tyckte de ändrade grundstoryn lite väl.
Vid trollscenen så är det plötsligt Bilbo som säger saker i stället för Gandalf, osv osv jag kan fortsätta hela dagen.

Jag tyckte att filmen överlag var bra men jag ser inte poängen med 3Dn för mig som har glasögon var det mest störande, kan ha att göra med mitt synfel att göra. Men jag tycker de gjorde saganomringenfilmerna så bra att 3D inte behövdes.

Och jag tyckte faktiskt att skådespelarna gjorde rätt dåligt jobb i början när de ska få med Bilbo. Själva stämningen blev inte alls som den var i boken, och sådana där småsaker som de har ändrat på ändrar totalt stämningen.

Hobbit är en barnbok vilket trilogin inte är så ja det ska vara mer humor i den.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Emmyjane
2013-02-26 12:35
#19

Även jag har sett filmen, med min 8 åring och han grät av besvikelse när vi upptäckte att de var fler filmer, posetivt är ju att allt inte slutar där men det kändes ju så för vi var bara instälda på en film.

Vi hade lyssnat på boken, störande där är att de kallar honom Bilbo Sacker inte bagger

[GerbilLooover]
2013-02-26 13:29
#20

Jag såg filmen för andra gången för något vecka sen och då var den inte lika bra eftersom jag läst boken och då var det ju boken som var rätt, så då störde jag mig på vissa saker. ^^

Annons:
Krille12
2013-02-28 21:54
#21

Jag tyckte filmen var jättebra och roligare än Sagan om ringen, men blev helt klart besviken när man såg draken och att det slutade (då visste jag inte att det skulle bli fler filmer :P). Fast jag undrar var alverna som var vid Ereborn (då dvärgarna övergav det) kommer ifrån? För de såg inte ut att komma från Vattnadal eller Lothlórien 🤔

Medarbetare på Vetenskap.

[GerbilLooover]
2013-03-01 14:08
#22

Någon som vet när filmen kommer ut på dvd/blue ray? :3

[nathalie44]
2013-03-04 19:13
#23

#22 nån gång i sommar 😕

[GerbilLooover]
2013-03-04 19:32
#24

#23 Det tror inte jag, den kom ju på bio i December. Sen när jag tittat på massa klipp från Hobbit på YouTube så har det kommit upp en bild på dvd:en också står det typ "March 19" eller nått, så den kanske kommer ut den 19:de 😃

[nathalie44]
2013-03-04 19:35
#25

#24 jippi!😃

[Momiji]
2013-03-05 06:01
#26

Försökt hitta när den kommer ut men har inte hittat nått än. Bara att vänta och se då. Men den borde ju komma snart

Xenity
2013-03-07 19:44
#27

Spoilervarning om ni inte läst böckerna ;)

Läste nyss ut Bilbo och håller på med Ringens värld och Sagor från Midgård för att få ett bättre hum om bakgrunden och var de tagit det de lagt till i filmen från. Dvs The Necromancer=Sauron och dvärgarnas historia med Azog. Vad jag läst så här långt i Ringens värld så stämmer inte allt gällande slaget utanför Moria mellan dvärgar och orcherna med Azog, han dödade Náin då och inte Thrór som han redan hade halshuggit och var orsaken till kriget. Dessutom var det inte Thorin som högg av Azogs arm utan Dáin, Náins son som halshögg Azog. Men de kanske vill ha Azog i stället för hans son Bolg i femhärarslaget för handlingens skull, vi får se hur de vävt ihop allt.

Ska bli intressant att se fortsättningen och få veta vad trollkarlarna gör med utdrivandet av The Necromancer från Dol Guldur.

Live long and prosper!

Annons:
HildaAlfons
2013-03-17 14:12
#28

Jag älskade den. Dock lite för lång för mej xD (blir lätt rastlös)

[Momiji]
2013-03-17 16:39
#29

Oj, kom på att jag inte sagt något om filmen själv.

Jag tyckte att filmen var bra. Försökte bortse från ändringarna som gjorts från boken och se filmen som just en film.

På vissa ställen tyckte jag att filmen kändes rörig och jag tycker det är lite synd att dom delar upp den i 3 delar då boken är så pass kort

lol girl
2013-04-14 21:31
#30

Jag tyckte den var bra! :D Dock lite ändringar från boken, men men… 

Gollums uttryck när han försöker tänka ut gåtan! XD

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[Momiji]
2013-04-15 16:56
#31

Har beställt filmen nu. Den bör komma imorron 🙂

[GerbilLooover]
2013-04-15 20:44
#32

#31 Roligt! :D Själv har jag redan sett den typ 7 gånger 😇

Emmyjane
2013-04-15 21:24
#33

Var beställde ni filmen från?

[GerbilLooover]
2013-04-15 21:39
#34

#33 Den finns på cdon

Annons:
[Momiji]
2013-04-17 16:56
#35

# 32 Fick den igår, men blev inte att se den. Det är ju Star Wars filmerna på tv varje kväll nu så det blir inte att se den förrän dom är slut. Känns lite tråkigt, men hinner inte se både Star Wars och Hobbit efter jobbet. Så jag kör på Star Wars nu eftersom jag varit Star Wars fan längre än SoR fan 😛

# 33 Beställer för det mesta från CDON 🙂

Wand
2013-04-29 22:06
#36

Jag är oerhört besviken på The Hobbit. För att ta det från början; 

Bilbo är en relativt kort och spännande bok, men de envisas med att bygga ut den till inte en utan TRE filmer. 

De har också lagt till massor i filmen som inte ens förekommer i boken, antagligen för att dryga ut dessa tre filmer. 

De har tagit bort massor utav mysiga händelser, VARFÖR om de nu har tid och plats för så mycket?! 

Sedan stör jag mig på att de har gjort karaktärerna så stiliga, jag menar dvärgkonungen mm. Det ska ju vara gamla visa dvärggubbar. 😮Och i LOTR-filmerna så får man ju se en skymt av när Bilbo hittar ringen i Gollums grotta, jag tror nog att det är i de två tornen om jag inte misstar mig? Men i Hobbit så ser han helt annorlunda ut, betydligt yngre också. Han ska ju inte vara så ung egentligen liksom. Han ska ju faktiskt inte ha åldrats alls från Bilbo till LOTR tack vare ringen. 😕

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maria
2013-04-30 05:40
#37
Emmyjane
2013-04-30 13:58
#38

Nu har vi den och jag lovar min sonn älskar den han kommer nog se den trasig innan 2 an kommer.

Upp till toppen
Annons: