Annons:
Etikettoff-topic
Läst 9501 ggr
[Vargöga]
4/24/12, 8:50 PM

Alviska

Någon som vet någon bra sida där jag kan lära mig alviska? Har hört talas om detta för ett par år sedan och att det till och med fanns kurser i detta.

Annons:
Wand
4/24/12, 10:43 PM
#1

Gör ett litet avtryck här då jag också är intresserad utav detta!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Yen-Chan
5/20/12, 8:14 PM
#2

Jag kan alviska/tenguar - skriften.. :P

Sajtvärd SydKorea Ifokus

[Vargöga]
5/21/12, 7:09 AM
#3

Häftigt. Skrattande

[Thiah]
5/21/12, 5:52 PM
#4

Alviska är väl ett väldigt komplicerat språk?

[Vargöga]
5/21/12, 5:53 PM
#5

Jo jag tror det.

:holmgreen:
5/21/12, 6:07 PM
#6

Herregud vad coolt att kunna alviska !


Annons:
[Vargöga]
5/21/12, 6:15 PM
#7

Jag håller med dig Holmgreen

Thaeri
5/23/12, 9:44 AM
#8

Vilken alviska? Han skapade två som används ganska mycket: quenya och sindarin, och de är baserade på olika verkliga språk.

Av det jag har sett verkar de inte vara så extremt komplicerade om man ska se det ur ett globalt perspektiv, å andra sidan har de saker som är väldigt ovana för de flesta svenskar, som sindarins mutationer och quenyans alla kasus.

Yen-Chan
5/23/12, 11:42 AM
#9

Jag kanske skulle kunna fota av det Alviska "alfabetet" jag har, så ni kanske oxå kan lära er ^^

Sajtvärd SydKorea Ifokus

:holmgreen:
5/23/12, 11:44 AM
#10

#9 Ja! snälla gör det! :D


Thaeri
5/23/12, 3:46 PM
#11

Jag hittade en bra länk till hur man lär sig att skriva bland annat båda alvspråken och svenska med tengwar Glad

http://www.forodrim.org/daeron/md_teng_primers.html

[Vargöga]
5/23/12, 3:51 PM
#12

#11 Bra länk.Flört

Thaeri
5/23/12, 5:15 PM
#13

#12, japp Glad hittde den på wikipedia.

Jag har fullt upp med att lära mig norska och färöiska, så jag lär mig varken quenya eller sindarin, men jag gillar verkligen tengwar, vilket gör att jag kan skriva det hyfsat ok nu Glad

Här finns ett litet smakprov från ett par år sedan, ihop med latinska bokstäver i både textad stil och skrivstil och den äldre fuþarken, men ja… varken den äldre fuþarken eller tengwar är helt rättstavade Skämshttp://i223.photobucket.com/albums/dd135/Thaeri/Handwriting_2010-06-02_English_S-1.jpg

Annons:
:holmgreen:
5/23/12, 9:20 PM
#14

#13 coolt!


starhawk
5/24/12, 8:00 AM
#15

Tolkien var ju proffesor i språk och litteratur så att han skulle skapa ett språk med enkla regler vore ju ologiskt, det vore för tråkigt för en man med hans bakgrund

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Magi-cat
6/1/12, 8:17 AM
#16

Vad roligt att kunna alviska! Skrattande

Tolkien lär ju ha blivit väldigt förtjust i finskan (inte världens lättaste språk det heller) och en del ord jag sett i alviskan liknar faktiskt finska….

Följer tråden med intresse…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
6/1/12, 7:42 PM
#17

Gah, är det kopplat till finskan får jag fel Flört Bott i detta land i 6 år och jag har så svårt att förstå logiken i språket. Dumma hjärna och dumma språk Tungan ute

Magi-cat
6/1/12, 7:54 PM
#18

lugn, Skrattandejag vet inte om det är "kopplat" direkt, så mycket finska kan jag nämligen inte, men vissa ord känns klart igen….

och Tolkien gillade det, som sagt, men så var han ju språkprofessor också….kanske finns dolda djup i det språket, vem vet!Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Thaeri
6/1/12, 8:27 PM
#19

Jodå, quenya är kopplat till finska rätt rejält vad gäller grammatiken, visserligen några färre kasus, men det verkar vara dem som vållar folk mest huvudbry som han har behållit Tungan ute

Men det finns ju ett annat alvspråk, sindarin, som är mest baserat på walesiska Flört

Det är sindarin som alverna i trilogin pratar förresten, quenya är utdött sedan länge och lever mest kvar i sånger och citat och sådär. Ungefär som latin för oss.

Magi-cat
6/1/12, 8:34 PM
#20

#19 aha! Då fick vi veta det! Tack!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
IsMiKa
6/24/12, 11:08 AM
#21

har inte riktigt kol på alla alviska språken och dialekter… hur många och vilka finns det?

Har också hört om det där med att ngn av språken skulle ha finska spår i sig… och är det alla kasus, fst färre, så är det ju klart det göttaste han i så fall tagit med Obestämd

"All we have to decide is what to do with the time that is given us."
~Gandalf~

[nathalie44]
12/22/12, 7:19 PM
#22

jag vill lära mig alviska och jag har gått in på länkarna som ni har länkat men jag fatter inte nått

Daim och Nougat
12/23/12, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag är lite osäker på det här med tengwan, så jag undrar om jag har stavat Aragorn rätt, eller om jag har helt missförstått det ;D

Thaeri
12/23/12, 8:32 PM
#24

Du har blandat ihop ordningen på konsonanter och vokaler mellan olika system.

Antingen sätter man vokalen på föregående konsonant eller på nästkommande, så det ska alltså bli ar-ag-or-n eller a-ra-go-r-n. Det du har gjort är mer som a-r-ag-or-n.

Ska se om jag kan snickra ihop något för att visa.

Daim och Nougat
12/23/12, 8:43 PM
#25

#24 Okej tack

Thaeri
12/23/12, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här är en bild på hur det bör vara Glad

Det övre med vokalerna på efterföljande konsonant är sättet man skriver de flesta språk på, medan det undre med vokalen på föregående konsonant är är det som quenya skrivs på.

Daim och Nougat
12/26/12, 10:23 PM
#27

Jag vet en hemsida där man kan lära sig Alviska, den är dock på engelska så det kan vara ganska svårt att förstå ibland, men om man är envis så kan man nog alviska efter flera veckor ;)

http://www.councilofelrond.com/content/languages-of-middle-earth/

Annons:
[nathalie44]
12/27/12, 1:16 PM
#28

jag har ett tips gå in på sidan och koberjera texten och sen går man in på google översätt då förstår man slt som det står

Sommarek
1/2/13, 10:45 AM
#29

Om språknörden får sätta in lite, så finns det inget som heter "alviska", lika lite som man kan lära sig "europeiska". Kolla bara på artikeln här: http://en.wikipedia.org/wiki/Elvish_languages_(Middle-earth) för en ganska bra genomgång av vad som finns. Sedan är det bara sindarin och quenya som man kan lära sig någorlunda flytande. Man ska i allmänhet passa på med hemsidor som hävdar att det lär ut "alviska" eftersom det inte är säkert att det är språken som Tolkien skapade som avses. Andra saker man ska akta sig för är sidor som lär ut diverse svordomar; alver är vältaliga varelser och använder inte f-ordet!

Några bra ställen att börja är ställen som Ardalambion och Gwaith-i-Phethdain för översikter, översättningsexempel, historik och grammatik. Jag kan personligen inte vara utan den sindariska ordlistan, http://www.jrrvf.com/cgi-bin/hisweloke/sindarin.cgi?cognate=sound&phon=

Taramiluiel har en del fraser man kan använda sig av vid behov, på Tome of Middle Earth, även om jag tror det var längesedan hon uppdaterade.

För de som vill lära sig quenya finns det även en kurs online, som jag tror Forodrim har ordnat: http://tolkien.melroch.se/lambengolmor/

Garo lend vaer. ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: