Annons:
Etiketttolkien
Läst 1815 ggr
[Morfalum]
2012-03-01 22:05

Samtida syn på tolkiens verk

I ett konservativt England, där Church of England hade/har stor makt. Hur såg man på verk om magi och trollska varelser? Hur kontroversiell var Tolkien och fanns det fler som gjorde sig kända med att skapa liknande verk?

Jag har hört att det fanns stark kritik till Tolkiens verk från kristet håll, jag tänkte om någon hade lite mer kött på benen.

Annons:
Nennir
2012-03-02 07:24
#1

Det finns några dokumentärer som handlar om Tolkien, har sett en själv men jag minns inte vad den hette och tyvärr minns jag inte mycket från själva dokumentären. Man fick dock ett hum om vad den engelska kyrkan tyckte, om jag minns rätt. Hittade dock en som heter "Tolkien Remembered" på imdb.

Sen finns det en upplagd på yt som har titeln "The Life of J R R Tolkien" som påminner lite om den jag såg. Kanske kan vara nåt.

Wand
2012-03-02 11:16
#2

Tackar TS, ska jag vara ärlig så har jag ingen aning, men det ska jag dyka djupt ner i nu under ledigheten. Jätteintressant fråga! 

#1 Om du skulle finna dokumentären så får du gärna skriva namn till mig i PM, skulle kanske vara av intresse för övriga medlemmar med en samling på dokumentärer om Tolkien i en tråd!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
2012-03-02 11:18
#3

För övrigt så fann jag en dokumentär på youtube nu vid namn "Master if Middle Earth" som ni kan kika på om ni har lust. Jag är i skolan och kan inte avlägga någon rapport angående dokumentärens innehåll förrän senare. Ni får gärna hjälpa mig med detta om ni har lust! 

- Ursäktar TS för att jag lånar tråden, men den kanske gynnar dig lite i slutändan också!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

PatrikC
2014-09-11 13:46
#4

Nu får vi ju inte glömma bort att Tokien själv var en konservativ kristen engelsman - visserligen inte medlem i The Church of England - och att The Lord of the Rings enligt honom själv är ett kristet verk. Läs gärna hans essä On Fairy-Storys där han bland annat resonerar om hur författaren är en subkreatör som skapar en liten värld i Guds värld. 

Kritiken som riktades mot honom var, vad jag vet, mer inriktad på att han hade lagt tid på att skriva en barnslig saga - men de fanns också de som hyllade honom redan från början.

Vill ni läsa samtida författare fantasyförfattare till Tolkien är hans vänner CS Lewis och Charles Williams självklara val. Och istället för att läsa Narniasviten av Lewis så tycker jag att ni kan ge er på hans rymdtriologi (där huvudpersonen Ransom lär vara baserad på Tolkien).

Upp till toppen
Annons: