Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3613 ggr
Wand
12/17/11, 9:59 PM

Vem är du?

Här vill jag att ni alla ska skriva en kort (eller lång) presentation om er själva! 

Kanske om när ni först läste Sagan om ringen, eller första gången ni såg filmerna.
Hur var upplevelsen för er - positiv eller negativ?
Har ni något annat i erat liv som ni vill dela med er av? Syskon, djur, föräldrar?
Hur gamla är ni och vad är era brinnande intressen? 

Skriv allt mellan himmel och jord!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

  • Redigerat 4/18/22, 5:47 PM av Niklas
Annons:
Wand
12/17/11, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag får väl börja då. Flört

Det är jag som är Wand, och mig finner ni (förutom här på Sagan om ringen) främst på djurdelen av iFokus

Mitt namn är Tula-Lina, snart 18 år gammal, och jag bor i Hudiksvall, också kallat Glada Hudik.. men så glatt kan jag inte påstå att det är. 

I hela mitt liv har skrivandet varit ett starkt intresse från min sida, och att skriva uppsatser på svenska, engelska och förr i tiden även tyska (har nu glömt bort hur man talar det språket HELT) har alltid varit lugnande och helt underbart för mig.

Utöver skrivandet så är musiken och framförallt sång ett starkt intresse. Då jag är född ur en familj där alla på min fars sida och en del ur min mors sida är rena musiker så var det inte så oväntat att jag skulle ärva intresset och gåvan.  
Jag har sjungit sedan innan jag kunde tala - faktiskt så var det första "riktiga ljudet" som kom ifrån mig, nynnandet av bä bä vita lamm, då jag var knappt 1 år gammal.

Djuren är självfallet också en stor del av mitt liv och min vardag, och för tillfället har jag 8 möss, 4 hamstrar samt 8 gerbiler. Delar även hund med min pojkvän och blivande sambo.  

Min pojkvän och jag har hållt ihop i 1 år och snart 7 månader, och har varit förlovade i 7 månader. Utan bråk och gräl och med ett gemensamt intresse för djur, intelligens, musik och självfallet varandra har vi det oerhört bra tillsammans, trots just nu 60 mils distans. 

Jag såg på LOTR-filmerna för första gången då jag var bara runt 7-8 år gammal, först Fellowship of the ring och sedan de andra två då de kom ut. 
Jag fastnade aldrig för dem utan var mer en Harry Potter-typ, och tänkte inte mer på det. 

För några år sedan såg jag filmerna igen då jag var ensam hemma hela helgen och hade tråkigt, och sedan dess har jag varit fast. Totalt. 
Jag kan inte förstå hur jag kunnat leva i alla dessa år utan vetskapen om denna fantastiska historia.

Jag har nu läst böckerna och de är självfallet mycket bättre än filmatiseringen. Jobbar med att läsa Tolkiens övriga verk, och satsar på att läsa allt han/hans son har publicerat genom åren.

Hans sagovärld har tagit mig med storm. Jag önskar att jag fått upp ögonen för den tidigare.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Nennir
1/7/12, 2:38 PM
#2

Känns nästan som att jag inte behöver skriva om mej själv. Det Wand har skrivit om sej själv stämmer rätt bra på mej med :P

Oh, well. Here we go.

Såg filmerna när dom kom ut, och har sett trailern + "videodagböckerna" bakom "The Hobbit" så jag är rätt fast i Tolkien-träsket. Det är faktiskt trailerns (the hobbit) "fel" att jag köpte boken. Älskade den, och försöker just nu komma igenom dom andra tre böckerna. Det lyckas inte så bra när man sitter och ser filmernas Frodo, Gandalf osv när man läser. Men lika fast är jag för det :)

När jag inte läser håller jag på och stickar (stickar en tröja med ett LOTR citat), håller på med hamstrarna och katten.

Fimbrethil
2/2/12, 6:03 PM
#3

Hej där!

Jag heter Klara, är 18 år och pluggar naturvetenskaplig linje i mellansverige. Bor på landet och har katter, hästar och hund. Förutom ridningen tränar jag också gymnastik. Saker som ligger mig varmt om hjärtat är film, choklad, berg- och dalbanor, 60- och 70-talsmusik, utförsåkning, matlagning, rymden och att resa, främst till Frankrike :D

Min första kontakt med Tolkiens värld fick jag när mamma högläste Bilbo för mig när jag var liten. Har som jag nämnde ett stort filmintresse och såg även jag Sagan om Ringen när jag var 7-8 år och de senare när de kom ut. Tyckte mycket om dem som filmer men fastnade inte på riktigt förren för ett par år sedan. Har nu läst böckerna på svenska två gånger och snart tagit mig igenom dem på originalspråket. Har dem också på franska(!!) haha.. Svårt att hinna läsa när man går NV och har djur att ta hand om men Silmarillion och alla de andra böckerna står också i bokhyllan och väntar på att bli lästa.

Tycker Tolkiens verk är något helt unikt och älskar dem otroligt mycket. Om man förmår se filmerna för var de är, alltså just filmer som kompletterar och ger en alternativ bild av böckerna, inte ersätter dem, tycker jag faktiskt att de håller mycket bra trots att man har läst böckerna. Ur ett filmiskt perspektiv är de suveräna och jag kan därför ha överseende med de val och förändringar de gjort, både vad gäller handlingen och karaktärer, som sticker i ögonen på många Tolkienfantaster. Det var dock längesen jag såg bioversionerna nu. Den nästan 20 timmar långa dokumentären som följer med extended edition-versionen har också fått mig som filmintresserad att beundra den till största delen Nya Zeeländska produktionen bakom filmerna oerhört. Detta ENORMA projekt de tog sig an och genomförde med sådan otrolig detaljrikedom och entusiasm under så många år. Det ligger så sjukt mycket arbete bakom som inte framgår när man ser filmerna men som är nyckeln till att dem känns så mycket verkligare än andra fantasy-filmer. Se den! Filmmusiken är ju heeeelt underbar också!

Nog om filmerna, det är ju trots allt böckerna allt handlar om! Jag hittade hit eftersom jag själv skrev till iFokus om att jag ville starta en LoTR-sajt och fick svaret att den redan var på gång.. Se där! Blir gärna Medarbetare eller så om det behövs sådana!

[Momiji]
2/24/12, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Just ja, kanske skulle skriva en liten presentation.

Anna heter jag, fyller 22 år om exakt en månad. Bor uppe i Norrbotten i en lägenhet med mina 2 underbara kaniner Momiji och Éire.

Fick Sagan om Ringen-böckerna i antingen julklapp 2000 eller födelsedagspresent 2001. Tror att det var min farbror som gav mig dom. Började sakta att läsa men det gick långsamt. Efter att jag sett första filmen tog det inte länge innan det började gå fortare att läsa. Kan inte räkna hur många gånger jag sett filmerna, men jag tror inte det finns några andra filmer som jag sett lika många gånger. Har alla 3 på VHS här hemma Glad

Pluggade musik på gymnasiet och sen jobbade jag som gitarrlärare i 1,5 år innan jag började på folkhögskola och utbildade mig till personlig assistent.

Förutom läsning, se film, musik och mina djur så gillar jag att skriva, teckna/måla, fotografera, tillverka smycken och vara ute i skogen.

Så, det vad nog allt för mig Glad

[Vargöga]
2/25/12, 11:02 AM
#5

Ylva heter jag och jag är strax 34 år. Bor på Åland sedan 2000. Första gången jag kom i kontakt med triologin var nog när jag gick högstadiet eller om det var i gymnasiet. Mitt minne sviker ibland. Hade hört talas om denna saga via andra imin klass. Vet att några läste dom böckerna när vi hade valfri bok på svenskan. Visste inget om denna serie så jag läste såklart inte den första boken. Sen blev det populärt när första filmen kom ut. Jag och massor av andra var ju i exstas (stavning?). Så jag har gjort detta misstag att jag sett filmerna först innan jag läste böckerna. Och efter den första filmen så började jag samla på mig en massa saker om sagan och letade upp andra böcker skrivna om Tolkien.

MissInAction
2/26/12, 3:58 PM
#6

Och jag heter Maria, är 32 år och bor i Uppsala. Uppvuxen i Dalarna, har bott i Göteborg men nu firar jag 8 år i Uppsala! Är sambo med min gulle-ko Anders. 

Det var min första pojkvän som rekommenderade mig att läsa Bilbo, detta var nog 1999 eller 2000. Jag älskade den! Sedan gav jag mig på Första Ringen-boken och älskade den med Glad men då bestämde han att jag måste se första filmen, den var ju på gång då, och sedan läsa bok två strax innan film två kommer, osv.! Det är ju aningens frustrerande att inte "få" fortsätta läsa när man vill, men det gick ju bra. 
Dessa var de första fantasyböcker jag läste och för mig så öppnade det upp en helt ny värld. Eftersom jag alltid har haft rik fantasi och ofta faller in i min egen värld, så passade det mig utmärkt. Det kom såklart också en sorg med detta, då jag insåg att Midgårds verklighet aldrig kommer att bli min Gråter

När jag fick höra talas om att Peter Jackson skulle göra filmerna så var jag mycket tveksam. Då hade jag bara sett Bad Taste och tyckte väl att hur ska den karln kunna göra Ringen-filmerna rättvisa!? Förvånad Men jag tycker att han har gjort ett helt fantastiskt jobb med filmerna, och vilket engagemang!! Och vilken fantasi folk har! Tänker på hur de skapat de olika väsens läten.. material.. helt fantastiskt!
Några stora "missar", som t.ex. Tom Bombadil?? Men det kan jag leva med.

Kritiken som vissa har, att "de bara går och går i böckerna" kan jag inte alls förstå. 
Jaha, är det någon som orkar läsa? Tungan ute Kan väl isf berätta att annars arbetar jag som barnskötare. Är utbildad teknisk säljare och hoppas kunna arbeta som säljare i butik efter sommaren. Har ett stort intresse för Harry Potter. Och för hästar. Och hälsa, miljö och kost. Och foto. Och naturen. Och Ryssland. Är faktiskt intresserad av ganska mycket Glad

Jag fullkomligt älskar Alan Rickman. Han är min gud <3
Leksand är laget i mitt hjärta (ja, hockey) och favoritbandet är Deine Lakaien. Favoritblomma är tulpan.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[Morfalum]
3/3/12, 11:59 PM
#7

Hej på er! Kul med ny sajt och särskilt kring denna fantastiska trilogi.

Jag heter Varg Andreas, en örebroare numera bosatt i Uppsala där jag studerar till språk och religionslärare för gymnasieskolan.

Det var min kära mor som tyckte att jag skulle läsa Sagan om ringen när jag var i mellanstadieåldern, jag var redan fast i Harry Potters fantastiska värld men jag antar att hon tyckte att jag skulle läsa något annat också eftersom HP var det enda jag läste. Jag tyckte Sagan om ringen var ganska svår att ta till mig när jag var i 11-12 års åldern och tyckte först att den var för avancerad för att jag skulle ta den till mig helhjärtat även om jag tyckte om att läsa dem. Jag tror att det var min väns delade intresse för böckerna som gjorde att jag blev allt mer fast för dem, tillsammans utvecklade vi ett starkt intresse för böckerna (vi skrev även en egen tolkieninspirerad story som vi läste upp i skolans aula) och de är i vuxen ålder en del av mig. Midgård är för mig en självklar värld i världen och jag tror att böckerna såväl som filmerna är ett stort betydande inslag i min uppväxt.

Hail Tolkien

aum70
3/14/12, 11:13 PM
#8

Hej hej!

Josefina heter jag, mor till denna Wand, eller Tula-Lina då, som är hennes namn. Jag är även mor till ytterligare fyra döttrar. Jag har ju blivit lockad till denna sida av den förstnämda.

Sagan om ringen läste jag första gången 2000. Sedan såg jag filmerna på dvd….. samma dvd:er som då tog kära Wand med storm…

Vad finns annars att berätta om mig….. ADHD (diagnos 2007), BiPolär (diagnos 2010). Bor tillsammans med en man i hans hus. Mina barn bor hos sina fäder….. Jag är arbetslös, snart 42 år och utfattig! (På allt annat än kärlek och barn. å det är ju det som räknas)

Jag har alltid älskat ordet, älskat att skriva, läsa, älskat svenska. Har numer väldigt svårt att skriva, kan bero på att min hjärna tänker snabbare än mina fingrar klarar tangenterna….. (Mycket lättare att skriva med penna och papper…..) Jag är en högt hatad ord/stavningspolis.

Just i detta nu är jag riktigt trött…. så nu säger jag godnatt! På återläsande!

ps. missade att skriva att jag är sporttokig, Älskar att kolla på sport, favoriterna är snooker och hockey

Undret är inte att flyga i luften
eller att gå på vattnet.
Det är att vandra på jorden!

MissInAction
3/15/12, 4:50 PM
#9

#8
Hej! Kul att ha en mamma till sajtvärden här Glad
Vi började nog läsa Ringen ungefär samtidigt då! 

Ursäkta en helt OT fråga: favoritlag i hockey?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Vargöga]
3/15/12, 5:29 PM
#10

#9 Jag säger Färjestads BK jag. Hahah! Skrattande

aum70
3/16/12, 9:15 PM
#11

#9 DJURGÅRDENS IF

Undret är inte att flyga i luften
eller att gå på vattnet.
Det är att vandra på jorden!

Wand
3/16/12, 9:35 PM
#12

Chudley Cannons säger jag. Tyst

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

MissInAction
3/16/12, 10:39 PM
#13

#11
Oki Flört
Själv är jag leksing i själ och hjärta.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Halvdansken
3/19/12, 11:09 PM
#14

Nå, så får ni med en halvgammal också. Skrattande

Jag är 50 (f 1961), läste Ringen första gången när jag var 16-17 nånting (Typ 1977). Såg filmerna efterhand när de kom och har köpt DVDerna. Har läst böckerna säker 25 gånger.

Blev omedelbart förälskad i Aragorn. Min mamma som också är Ringenfantast (och 76 år) tycker bäst om Faramir, och vi har haft en del diskussioner om "vem som är bäst".

Bodde i Wellington, NZ mellan 87-91 och kan ju slå mig själv i huvudet för min taskiga tajmig. Tänk om jag varit kvar, då hade jag givetvis anmält mig som statist. Bodde en period precis bakom den biografen där de hade urpremiär.

Jobbar som systemutvecklare/programmerare, gift  med en dansk, bor i Danmark. Stor trädgård som jag lägger ner en hel del tid (och pengar) på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

emmajensennn
3/20/12, 3:21 PM
#15

hur lägger man in flera bilder på raken?

You can't make a rainbow without a little rain

[Thiah]
4/27/12, 6:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jahapp, jag kanske ska visa upp mig jag med.

Jag är en sporttokig djurgårdare som flyttade till Finland 2006. Det är främst hockey och fotboll som gäller här hemma.  Är snart 29 år gammal, huvva, och bor tillsammans med sambon och två katter samt en massa dammråttor.

Det var min pappa som tyckte att jag skulle läsa sagan om ringen. Lånade böckerna av farmor och farfar när jag var cirka 10 år gammal. Läste dem först några år senare. Hade läst hela 1½ bok när första filmen kom ut på bio. Sen blev det att läsa klart serien, läsa hobbit, silmarillon försökte jag  mig på osv…

Det är Sagan om Ringen som fått mig fast i fantasy träsket Skrattande Det är och förblir min favoritserie. Uppenbarligen är jag smått irriterande när vi tittar på filmerna, jag kan varenda replik och tycker att människor som inte kan dessa filmer utantill är lite underliga Flört

Epica
5/8/12, 6:29 PM
#17

Blir en diskret presentation eftersom att jag helst inte blir igenkänd på nätet, vilket jag redan lyckats bli på flashback exempelvis…

Är en tjej på 20+ som pluggar i Lund är Stockholmare från början så har inte riktigt satt mig in i vad skåningarna säger men det funkar! Är medeltids och fantasy fantast vilket jag varit sedan jag besökte Skoklosterspelen som liten. Första fantasyboken jag plockade upp var Silmarillion (vid relativt tidig ålder) och blev stormförtjust direkt!

Bor själv just nu men till hösten har jag funderat på att skaffa en perser eller sibirisk katt :)

Puffis
6/28/12, 8:44 PM
#18

Hej! Är ny här nu, älskar sagan om ringen och har gjort i många år!

Är en tjej på 18 år som går musikgymnasium i karlstad. 
Jag har alltid varit farscinerad av fantasy, medeltid, övernaturligt osv sen jag var väldigt liten.

Såg filmerna helt första gången(hade bara sett delar av dom tidigare) när jag var ca 12 år, vart helt frälst och började läsa böckerna. Har nog läst dom minst 3 ggr iaf!

The Hobbit läste jag sedan också och älskade precis lika mycket och ser mycket fram emot filmens premiär.

Annars är jag oerhört kreativ, sjunger opera, skjuter pilbåge, tecknar, skriver osv… Älskar musik och djur och övernaturligt. Spår tarot rätt ofta och talar med djur.

Det var allt om mig! :)

Om du följer spår du aldrig sett förr, kan du lära med ditt hjärta här och nu.

[Thiah]
6/28/12, 8:48 PM
#19

#18 skjuter pilbåge låter häftigt.

Puffis
6/28/12, 8:54 PM
#20

#19 Det är jättekul!

Om du följer spår du aldrig sett förr, kan du lära med ditt hjärta här och nu.

Annons:
[Momiji]
6/28/12, 9:33 PM
#21

Välkommen Puffis :)

[Pelisa]
9/1/12, 9:43 PM
#22

Får väl skriva om mig då,ska kanske kika in här ganska ofta Flört

Jag heter Alexandra,är 11 år och galen i djur och film! Tror inte jag ska säga så mycket om djur här då,hehe ^^ Men mitt favoritdjur är iallafall Gerbil,punkt slut.

Nu till filmerna,favoriterna är Fantasy och Äventyrsfilmer.Särskilt Sagn om Ringen,Harry Potter,Pirates of the Caribbean och Time Line.

Sagan om Ringen filmerna fick jag allihop i julklapp år 2011,då jag sett lite av tvåan när jag var hos mormorm och tråkade.Blev såklart helt fast och på julafton så låg filmerna bara där,haha Glad Såg alla tre filmer och var helt fast,igen,och har börjat titta på dom tusen gånger nu,eller ska.

Tittar faktist på tvåan just nu när jag skriver det här Skrattande

ThreeStars
10/30/12, 12:55 PM
#23

Jaha då va det min tur :)

Jag heter Linnéa (kallas Nea) och är 16 år gammal. Min farsa och jag kollade alltid på filmerna när de visades på tv, men jag köpte dem förra året. Jag har läst böckerna några gånger innan, men håller på att läsa om dem nu igen :)

Jag ska även läsa "Bilbo", innan "the hobbit" kommer ut :)

Många skulle nog kalla mig för en riktig nörd, då hela mitt liv kretsar runt sagan om ringen. När jag lyssnar på musik, är det soundtracket som gäller. När jag är på nätet och härjar, är det parodier på YouTube jagkollar på… ja, ni fattar :)

Har tillochmed de tre filmerna i extended version högst upp på önskelistan till jul… ;)

Hoppas på att få läsa och diskutera mycket här :)

Slashignore
11/25/12, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hejhej Sara här. Jag är 19 år, bor och uppvuxen i Göteborg. Mitt hushåll består av mig, min sambo och våra 3 katter (+ 5 extra små kattungar för tillfället).

Jag har sedan så länge jag kan minnas älskat Sagan om ringen… Varje gång jag åkte upp till mormor och morfar i Borås så hade jag en tanke och sak som jag längtade efter. Och det var morfars inspelade version av Sagan om ringen från 1973! Dåligt inspelad men oj så underbar! Morfar gjorde 3 olika svärd till mig (boromir, Argorns svärd och Aragorn dolk) och en pilbåge med en massa pilar… Mormor sydde kläder till mig.

Jag var oftast utklädd när jag var hos mormor och morfar och tittade gärna på filmen en gång om dagen. Har dock aldrig läst böckerna, vilket beror på att jag som person aldrig har gillat att läsa.. Men ska ta mig tid i sommar och göra det är det tänkt! Har dock läst och forskat och skrivit så mycket om Lotr under åren så jag vet nog vad som händer ändå. Nu för tiden så är jag nog inte lika galen i Lotr som jag var när jag va liten. Men det är fortfarande ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat och som ofta fyller mina drömmar!

Bilden föreställer mig när jag leger legolas, jag antar att jag är ca 5 år här?

Häxci
12/6/12, 2:44 PM
#25

Mitt namn är Angelica, 14 år, och bor i Bro-Tibble i Uppland. :) Vi har katter, hundar, ormar, kaniner, hästar och så ett marsvin. ( Nej, jag bor inte på en bondgård ;P)

Min mamma har alltid älskat sagan om ringen så jag såg filmen för första gången när jag var runt ett år. Jag minns hur mamma höll för mina ögon när de läskiga versionerna skulle komma ;)

Jag håller på att läsa Tolkiens böcker och än har jag bara lyckats läsa ut Bilbo samt lite mera än hälften av Sagan om ringen.

Mina intressen är att läsa, rida, experimentera med mediciniska växter (Är lite av en häxa) och leka med djuren.

Jag älskar kusliga ting och jag tror på att det finns spöken och demoner. Ska jag se en film blir det alltid en skräckfilm eller fantasy.

I iFokus är jag med i många sajter, men där jag är mest aktiv är: Häxa, Ensamhet, Dressyr och Månväsen :)

Tack för migSkrattande

[GerbilLooover]
1/23/13, 9:53 PM
#26

Så alla vet så är jag föredetta Pelisa, jag gjorde en ny användare i oktober och tog bort den förra. :)

[nathalie44]
3/6/13, 7:29 PM
#27

jag är en tjej som är 11 år jag har två katter men jaja :p min favorit artist är P!NK :D men det jag gillar mest är sagan om ringen av mina kompisar brukar jag bli kallad Gollum varför det kommer ni nog att märka😃 mitt intresse för sagan om ringen började när GerbilLooover började tjata om dom och då såg jag filmerna😉 läser första boken nu är jätte bra :) mina intressen mer än att kolla på sagan om ringen är teater och piano.

Annons:
[GerbilLooover]
3/6/13, 7:50 PM
#28

Kan uppdatera lite nu. 🙂

Jag heter Alexandra och är 12 år nu. Mitt favoritdjur är gerbil, och jag har turen att ha två små gerbilpojkar som jag skaffade 29 september, och två undulater. Förutom djur älskar jag även musik och film, mitt favoritband är Linkin Park men jag lyssnar på det mesta inom nu-metal. Mina favoritfilmer är såklart Sagan om Ringen och The Hobbit, jag har läst The Hobbit som bok och håller på att läsa Sagan om Ringen nu.

Jag kallas för Pippin av nathalie44 och en till kompis, och nathalie44 är Gollum och den andra kompisen är Gandalf. 😉Vet inte varför vi började med det, men det var typ att vi tittade på en parodi som vi började härma och då började hon som "är" Gandalf att kalla sig för Gandalf och då så "blev" vi våra favoritkaraktärer. ^^

Upp till toppen
Annons: