Annons:
Etikettövriga-skriftliga-verk
Läst 1826 ggr
mieeow
2015-01-30 17:31

hela bokserien på engelska?

Vet inte om det är rätt grupp, menmen.. 

Jag har alla böcker på svenska hemma, inbundna och i liknande design som jag tycker om. Men helst vill jag läsa böckerna på engelska, det är ju originalspråket liksom. Men jag verkar gå vilse varje gång jag försöker bestämma mig för vilka böcker jag ska köpa!

Alltså, helst vill jag att de ska vara inbundna i en design som är snygg, men framförallt så alla böckerna passar ihop. 

Sedan på engelska då, men jag har uppfattat det som att det finns flera utgåvor av böckerna, som har lite olika innehåll, stämmer det? Och vilken utgåva är då bäst att läsa? 

Sedan finns det ju en del böcker som innehåller Tolkiens egna skisser och teckningar, vilket hade varit häftigt. Men en annan tecknare (minns inte namnet) har också gjort bilder till tolkiens böcker, och hans bilder är vääldigt fina! Så jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag helst vill ha där heller… 

Det viktigaste är ju storyn, men det känns ändå lite speciellt med detaljerna också, är förtjust i att ha böcker lite som prydnad också, och när det är böcker jag tycker mycket om så älskar jag att kunna plocka fram dem efter att jag har läst dem, bläddra lite och njuta liksom. haha boknörd som jag är. 

Så, vilka böcker har ni? Vilka rekommenderar ni? :)

Annons:
Sommarek
2015-01-30 17:56
#1

Min utgåva har alla tre "böckerna" i en (rejäl klump, alltså) och är illustrerad av Alan Lee (som denna fast ryggen är svart: http://www.mytolkienbooks.com/books01/pics/lotr09.jpg). Min Silmarillion är den som är illustrerad av Nasmith, och de är riktigt snygga ihop.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mieeow
2015-01-30 18:00
#2

#1 den var snygg!🙂 Fast kanske lite klumpigt med en så stor bok… 🤔

horribleatnames
2015-01-30 19:59
#3

Jag kan intyga att den versionen (i #1) är klumpig. Har den själv i svart utgåva. Får alltid sitta med boken på en högre höjd än mej själv, tex så sitter jag på golvet och boken ligger på sängen eller så ligger jag på golvet med boken lutad mot nåt. Men den är så värt det för illustrationerna är awesome 😃

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

mieeow
2015-01-31 16:25
#4

#3 haha jaa, låter klumpigt 😃

IdaKw
2015-02-12 11:21
#5

http://www.harpercollins.com.au/9780007355143/the-hobbitthe-lord-of-the-rings-boxed-set Jag har denna, det är 4 böcker i en box. Men snygga bilder och tåligt material. Jag köpte den på adlibris, men verkat inte finnas kvar trots att jag köpte min för typ en månad sen.

IdaKw
2015-02-12 11:22
#6

Det är också alan lee, fast som sagt i 4 böcker :)

Annons:
mieeow
2015-02-12 17:59
#7

#5 okej, ska kolla länken, tack! :)

Sommarek
2015-02-12 19:38
#8

#2 Ja, den är inget man vill somna i sängen med, framför allt inte om man ligger på rygg…   😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mieeow
2015-02-12 20:09
#9

#5 Vet inte om jag missuppfattade, men är det bara hobbit + sagan om ringen, inte hela trilogin + hobbit?

IdaKw
2015-02-13 23:22
#10

#9 Det är hela trilogin + the hobbit :)

mieeow
2015-02-14 00:51
#11

#10 ooh, nice! :D

Upp till toppen
Annons: