Sagan om ringen

Sagan om ringen-böckerna.

2012-10-20 17:11 #0 av: NeonNea

Är det bara jag som tycker de är lättare att läsa på engelska än på svenska? :P

/NeonNea

Medarbetare på Wicca iFokus

Anmäl
2012-10-20 17:11 #1 av: NeonNea

hamnade kanske i fel kategori Skäms

/NeonNea

Anmäl
2012-10-24 16:39 #2 av: starhawk

Antagligen har du läst Ohlmarks översättning han har broderat ut den en hel del så då är det säkert lättare att läsa det engelska orginalet

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2012-10-24 18:27 #3 av: NeonNea

#2 jag håller inte koll på vem som översatt, jag vet barar att det är den "gamla" översättningen....

/NeonNea

Anmäl
2012-10-25 11:12 #4 av: Pelle Långlös

Har för mig att Ohlmark som översatte den gamla översättningen och den är svårare.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-11-23 11:35 #5 av: Crest

Som de andra skriver var det säkert Ohlmarks översättning du läste.

Ett exempel på hur han broderar ut och lägger till saker:

Night slowly passed. The sun rose. The hobbits rose rather later. (Originalet)

Natten svann långsamt mot gryning. Solen gick upp, men hoberna steg ju i allmänhet upp lite senare än så dags. (Ohlmarks version)

Natten förflöt sakta. Solen gick upp. Hobitarna steg upp något senare. (Den nya översättningen, av Erik Andersson)

Anmäl
2012-11-23 12:10 #6 av: starhawk

#5: Generellt bättre översättning av E Andersson men jag kan inte förlika mig med att han kallar Hoberna för Hobitar

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2012-11-23 13:10 #7 av: Crest

#6 Hobbitar skriver han, blev fel i mitt inlägg... Inte särskilt stor skillnad men ändå :P
Annars gillar jag 1947 års översättning av The Hobbit där hobbit heter hompe och Bilbo heter Bimbo Backlin... haha

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.