Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4087 ggr
Wand
12/21/11, 2:17 PM

Klotterplanket #1

Här pratar vi om allt och inget! 

Klottra ned allt ni har på hjärtat.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Wand
1/7/12, 2:52 PM
#1

Kan väl sätta igång med första inlägget jag! 

Nu har sajten fått hela 5 medlemmar, och snart är det förhoppningsvis dags för lansering. Jag sitter och filar på en till artikel som ska upp, innan allt är sånär som klart. Vi får se hur det artar sig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
2/25/12, 10:55 AM
#2

Kul med nya sajter som jag faktiskt har intressen för. :-) Imorgon hoppas jag att jag skall få fira min födelsedag med mina flickor. Fyller egentligen i nästa vecka. Bara ex-mannen hinner bli frisk innan dess annars får vi skjuta fram det lite. :-)

Wand
2/25/12, 11:06 AM
#3

Ja, det är ju ett plus när det är ett intressant ämne! Flört

Får önska dig grattis i förskott då! Hoppas firardagen blir bra.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
2/25/12, 11:07 AM
#4

# 2 Grattis i förskott! Glad

[Vargöga]
2/25/12, 12:27 PM
#5

Tack. :-) Nu skall jag gå ut på avdelningen och spela lite Alfapet. :-)

[Momiji]
2/25/12, 12:33 PM
#6

Oh! Jag är typ sämst på Alfapet Glad

Annons:
[Vargöga]
2/26/12, 9:27 AM
#7

Åh jag väntar på att få antingen permission eller utskrivning så jag kan komma hem och skriva en rad olika artiklar på mina olika sajter. :-)

Wand
2/26/12, 9:34 AM
#8

Det tycker jag att du gör rätt i! Flört Vi håller tummarna för dig här borta!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
2/26/12, 9:51 AM
#9

Nu har jag fått tillstånd att fara hem på permission några timmar varje dag från och med imorgon och sen hoppas jag då att jag blir utskriven på fredag. Men bara att få komma hem ett par timmar gör mycket. :-)

[Momiji]
2/26/12, 11:30 AM
#10

# 9 Så skönt att du får komma hem, även om det bara är för några timmar Glad

Sitter och funderar på hur det kommer sig att jag har 19 olika kanaler på tv:n men det finns inget att se Obestämd

[Vargöga]
2/26/12, 1:26 PM
#11

Nu har jag träffat mina flickor. Jättemysigt att få se dom. :-)

Wand
2/27/12, 10:44 AM
#12

Sitter i skolan just nu och har historia, vi ska prata om ekonomi. Roligt… Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
2/27/12, 11:15 AM
#13

Hämtade med mig lappisen till avdelningen idag för jag har ingen bensin att fara hem imorgon utan jag får pengar först på torsdag.

Skrattande

Annons:
[Momiji]
2/27/12, 12:54 PM
#14

Aj! Slog i foten i golvbrunnen när jag duschade. Började blöda Rynkar på näsan

[Vargöga]
2/27/12, 1:31 PM
#15

Aj aj. Inte skönt. Rynkar på näsan

[Momiji]
2/27/12, 6:10 PM
#16

Nä, och skorna har en fin tendens att trycka just på det stället man slagit i. Nåja, det går ju om iallafall Glad

[Momiji]
3/1/12, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hihi! Nu är den min Glad

Magi-cat
3/4/12, 9:41 AM
#18

hade tänkt skaffa en ny uppsättning böcker nu på bokrean. Men så ser jag att det är en ny översättare.

Vad tycker ni om den nya översättningen jämfört med den gamla?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wand
3/4/12, 9:43 AM
#19

#18 Den nya översättningen är så lik originalet som möjligt. De har inte översatt namn och de har gjort den så exakt som det går. Jag har inte läst den än, men misstänker en stor tumme upp.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Magi-cat
3/4/12, 9:47 AM
#20

Tack! Men det lär vara delvis andra namn? Bara som jag hört….Man vill liksom inte vänja om sigGlad

Fast jag kanske köper den…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Wand
3/4/12, 9:56 AM
#21

#20 Vet inte… de har i alla fall t.ex Baggins istället för Bagger, hobbit istället för hober osv. Sådana där småsaker! 

Har som sagt inte läst den riktigt än, kan återkomma med rapport. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Magi-cat
3/4/12, 10:03 AM
#22

Ok! Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fimbrethil
3/4/12, 11:33 AM
#23

Menar ni Erik Anderssons och Lotta Olssons översättning? Där är ju visst alla namn översatta, Tolkien själv krävde att alla engelska namn skulle översättas. De har varken Baggins eller Bagger utan Secker!!

Trots Ohlmarks klantiga misstag med vem som dödade Häxkungen av Angmar och det där så föredrar jag hans översättning tusen gånger framför den nya. Tolkiens språk är ganska fåordigt och Ohlmarks har fått kritik för att han utsmyckar och lägger ut språket mera. På det viset är nyöversättningen mer lik originalet men jag tycker att Ohlmarks språk är vackert och det nya platt och tråkigt. Tolkien var ju ett språkligt geni och kunde uttrycka mycket med få ord, vad säger att en vanlig översättare och det svenska språket med sitt fattiga ordförråd kan åstadkomma samma sak? Ohlmarks hade heller aldrig för avsikt att göra en exakt översättning av Tolkien för det var inte nödvändigtvis syftet med översättningar på den tiden, utan han gjorde en egen tolkning som passar svenskan. Att språket är lite gammeldags i Ohlmarks översättning älskar jag, men jag kan förstå att man tycker det är dags för en variant med moderniserat språk. Men hade de verkligen behövt översätta dikterna också!!?

Jämför Ohlmarks:

Tre ringar för älvkungarnas makt högt i det blå,
sju för dvärgarnas furstar i salarna av sten,
nio för de dödliga, som köttets väg skall gå,
en för Mörkrets herre i ondskans dunkla sken
i Mordorlandets hisnande gruva.
En ring att sämja dem, en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets vida riken tämja dem
i Mordors land där skuggorna ruva

Med Lotta Olssons:

Ringar tre skall alver se, under himlens rand,
sju för dvärgars härskare, som djupt i berget bor
nio för människor, som döden tar omhand,
en för Mörkrets herre, på mörka tronen stor,
i Mordor, i skuggornas land.
En ring att styra dem, en ring att se dem,
en ring att fånga dem och till mörkret ge dem,
i Mordor, i skuggornas land.

Så mkt tråkigare!!!

Men! åter till namnen! Det allra bästa med Ohlmarks tycker jag är hans förmåga att översätta dessa och behålla rätt känsla i dem så att de fortfarande passar i M-E medan Andersson direktöversätter i stor utsträckning. Jag tycker Hobsala låter vackrare är Hobbinge (Hobbiton), Mickelsklyft än Möcklegräva (Michel Delving), Vattnadal/Riftedal (Rivendell), Säcksta-Bagger är bra mkt bättre än det fåniga Kofferti-Secker (Sackville-Baggins), Domedagsklyftan/Domberget (Mt Doom), Vintuna/Brännstaholm (Brandy Hall), Mörkmården/Mörkveden (Mirkwood). Bara för att nämna några, listan är hur lång som helst.

Sen är det lite konstigt att mitt i den konsekventa direktöversättningen översätter Andersson inte det till synes självklara South Farting och North Farthing till Sydfjärdingen och Nordfjärdingen utan till Sörfjärdingen och Nolfjärdingen! Trots att han behållt Östfjärdingen och Västfjärdingen. Ologiskt eller vad?!

Gollums effektfulla Prescious eller Pressscious har uteslutande blivit något så intätsägande som "Dyrgrip" i hela nyöversättningen medan Ohlmarks använder "Älskade/Älssskade" eller "min Skatt/Skatten" som gör Gollums karaktär och hans relation till ringen så mycket mer rättvisa.

Ursäkta mitt jättelånga inlägg, det bästa är helt enkelt att läsa böckerna på engelska tror jag!

Wand
3/4/12, 11:50 AM
#24

#23 En bekant berättade för mig om boken så har som sagt ingen aning själv, bläddrade igenom nu lite snabbt och du har rätt i det du säger! Liten besvikelse från min sida.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

starhawk
3/4/12, 3:46 PM
#25

#23: Är helt inne på din linje där, tycker Ohlmarks "översättning" av platser och personer är helt suverän, man kan inte direktöversätta såna saker, då blir det en helt annan betydelse. Den där dikten du tar upp är ju ett skriande exempel på det, den är inte bara tråkigare utan förmedlar inte samma sak, låter helt knäppt. Att han sedan broderat ut skildringen lite här och där är helt okey, det ändrar inte storyn utan gör den bara lite mer färgstark. Det tråkiga med Ohlmarks översättning är ju den där fullt förståeliga felöversättningen han gjorde i Silmarillion. Att inte förklara den i en fotnot eller ett litet tillägg i början av boken utan gå in och ändra i storyn tycker jag är oförlåtligt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wand
3/14/12, 6:42 PM
#26

Vill återuppliva denna tråd, jag som älskar klotterplank. 

Jag håller i skrivande stund på att tvätta alla mina sängkläder, det ska bli riktigt skönt att få sova i en helt renbäddad säng!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
3/14/12, 6:45 PM
#27

Jag skall börja simma igen. Spännande!!!

Annons:
Wand
3/14/12, 6:46 PM
#28

Åh, vad härligt! Jag skulle också vilja simma, det är bra och skön träning för kroppen. Tyvärr är jag för lat… Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
3/14/12, 6:47 PM
#29

Haha det är jag med men nu skall det bli andra bullar. Har köpt en så otroligt fin bekini så jag måste ner i vikt och får bättre figur och kondis. Skrattande

Wand
3/14/12, 6:49 PM
#30

Men vilken trevlig sporre! Jag skulle också behöva ta tjuren i hornen och skaffa en fin bikini, har inte ägt någon på flera år, det är så krångligt med storlekar. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
3/14/12, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag har inte heller haft bikini på många herrans år men när jag såg den så bara måste jag ha den.

[Vargöga]
3/14/12, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Bikini topp

[Vargöga]
3/14/12, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Bikinitrosan

aum70
3/14/12, 10:47 PM
#34

Gud så snygg! Vart har du hittat den?

Undret är inte att flyga i luften
eller att gå på vattnet.
Det är att vandra på jorden!

Annons:
[Vargöga]
3/15/12, 6:43 AM
#35

Idag blir jag en tand fattigare. Skall till läkaren och dra ut den som värker.

[Momiji]
3/15/12, 8:00 AM
#36

Oh! Ska också till tandläkaren idag. Hoppas på att bli en tandställning fattigare Tungan ute

[Vargöga]
3/15/12, 8:02 AM
#37

Härligt. Hur länge har du haft den?

[Momiji]
3/15/12, 8:05 AM
#38

Över 2,5 år. Är ganska less på den, vill tugga tuggummi Obestämd

[Vargöga]
3/15/12, 8:08 AM
#39

Oj vad länge. Förvånad

Men det kommer säkert gott med sig till slut. Tungan ute

[Momiji]
3/15/12, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Japp, först var det 2 år, sen var det 2 år och 3 månader och sen vart det 2,5 år. Ska tjata på tandläkaren nu för att bli av med den.

Jo, det är ju stor skillnad mellan då och nu

[Vargöga]
3/15/12, 8:29 AM
#41

Jo verkligen. Det syns ju redan bakom rälsen att det blivit bättre. Skrattande

Annons:
[Momiji]
3/15/12, 8:32 AM
#42

Jo, och då är "efter-bilden" från juni 2010

Wand
3/15/12, 9:18 AM
#43

Oj, vilken himla skillnad! Måste vara skönt att se resultat av pinan. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/15/12, 9:22 AM
#44

Ja, 1 timma kvar till dommen nu. Får se om jag får ta bort den snart, annars kommer den väl få sitta i till sommaren, sen får min tandläkare semeter och så kommer det sluta med att jag har haft den i 3 år

aum70
3/15/12, 9:33 AM
#45

Jag tycker att inläggsordningen borde ändras.

Nyaste inläggen överst…..

pst. idag är det torsdag! Det innebär att min älskade kommer hem!

Undret är inte att flyga i luften
eller att gå på vattnet.
Det är att vandra på jorden!

starhawk
3/15/12, 9:54 AM
#46

#45: Jag tycker ordningen skall vara som den är, blir alltid lika irriterad på kommentarerna i tidningars nätsidor som är i fel ordning, man läser ju uppifrån och ner helt naturligt och där är det tvärtom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wand
3/15/12, 9:59 AM
#47

#45 Tyvärr så är inläggsordningen förbestämd av iFokus och det går inte att ändra på varje enskild sajt. 

Men jag tycker att det är skönt att inte nyast är överst, det kommer sig naturligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

aum70
3/15/12, 10:12 AM
#48

=(…. jag är så lat, så jag finner det jobbigt att scrolla hela alltet för att få sig lite nytt till livs.

#46 håller dock med…. om man inte läst allt innan, och bara vill ha det senaste, då är det väldigt jobbigt att läsa baklänges……

Känner nu att mitt förslag och min idé inte var riktigt genomtänkt.

Bad idea……

Undret är inte att flyga i luften
eller att gå på vattnet.
Det är att vandra på jorden!

Annons:
[Momiji]
3/15/12, 10:17 AM
#49

Har just kommit undan arbetsintervjuen där borta! Fy så skönt. Sitter i väntrummet hos tandläkaren nu

Wand
3/15/12, 10:19 AM
#50

#49 Skönt! 

Good luck.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
3/15/12, 10:24 AM
#51

Du aum70. Ovanför varje trådstart finns det något som heter Olästa inlägg tror jag det var, klicka på den så kommer du till den först olästa meddelande så slipper du skrolla så långt. Flört

[Momiji]
3/15/12, 12:13 PM
#52

Har kommit hem från tandläkaren nu. Om allt går som planetar ska saker börja tas bort i maj, förhoppningsvis är tandställningen då ute till sommaren Skrattande

Har firat allt detta med lunch på Krokodil, köpt mosters present och en ögonskugga till mig och godis till kaninerna. Ska fara iväg och sola också tänkte jag. Hoppas att det blir en lugn period nu för jag orkar inte med nå mer tjorv. Då flyttar jag ut i skogen och lever på granbarr resten av livet

aum70
3/15/12, 12:56 PM
#53

#51 tack för att du hjälper en fullkomligt blåst gammalmamma…….

Undret är inte att flyga i luften
eller att gå på vattnet.
Det är att vandra på jorden!

[Vargöga]
3/15/12, 3:03 PM
#54

Blev inte en tand fattigare utan min tandläkare hittade något att laga så nu känns det bra i munnen igen. Tur det. Sen fick jag en läxa och det var att jag måste sluta pressa ihop tänderna dagtid vilket jag faktiskt gör.

[Momiji]
3/16/12, 11:27 AM
#55

Nu har kaninerna fått helgmaten(lite godare än den dom får på vardagarna) och deras hö är påfyllt. Dags att fara och leka med mosters hund hos mormor och morfar Skrattande

Annons:
[Vargöga]
3/16/12, 11:28 AM
#56

Jag har fått mina kläder nu och nästan allt passade på mig. Skrattande

[Momiji]
3/18/12, 11:41 PM
#57

Efter en hel helg med hundpassande så blir jag påmind om att jag faktiskt är allergisk mot hundar. Sprutat in 3 doser kortison i näsan och hoppas på att kunna andas snart Oskyldig

[Momiji]
3/19/12, 9:27 AM
#58

Mjölk och flingor som gör att mjölken blir choklad till frukost medans jag lyssnar på P4 Norrbotten. Mys Glad

Wand
3/19/12, 9:29 AM
#59

Åh, chokladflingor? Skrattande Underbart! Flört

Ska hem till min mor efter skolan, vi ska äta pizza och dricka öl. Premiär för mig, första gången i mitt liv som jag får bruka alkohol lagligt! Cool (skulle självfallet föredra ett glas vin eller någon cider istället för öl, men när mor så fint ville bjuda så får man tacka och ta emot…)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/19/12, 9:32 AM
#60

Ja, köpte igår när jag var och handlade Glad Fick ett spel med i förpackningen till och med Skrattande

Det låter mysigt Glad

[Vargöga]
3/19/12, 10:04 AM
#61

Väntar på ronden så jag kan få fara hem snart. Måste via läkaren först innan jag kan landa i min sköna datorstol. :-D

[Momiji]
3/19/12, 10:12 AM
#62

# 61 Skönt Glad

Njuter av att klockan är bara strax över 10, men jag är helt klar(ätit frukost, tagit medicin, borstat tänderna, satt in gummibanden i tandställningen och klätt på mig mina nya kläder). Var ett tag sedan jag var så pass pigg på morgonen att jag hunnit göra mig helt klar innan innan 12. Nu bär det av till solariet innan jag ska rasta mosters hund, hon har så mycket träningsverk efter helgen att hon knappt kan gå Tungan ute

Annons:
Wand
3/19/12, 10:17 AM
#63

Har precis beställt Wolf Brother och Spirit Walker från bokus. Jag har önskat mig dessa böcker i 4-5 år! Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/19/12, 3:19 PM
#64

# 63 Sånt är så kul då man äntligen får skaffa sig något man länge viljat ha Glad

Har precis haft en spa-dusch, nu ska jag ner till gatuköket på andra sidan vägen och äta lunch/middag innan det är dags att fara och fira moster(som också fyller år idag) Skrattande

Wand
3/20/12, 7:09 AM
#65

Ligger i min mors soffa och surfar lite. Om 40 minuter måste jag springa ut till bussen, men jag har inte ens klivit upp än. Hmm. Obestämd Ska nog gå upp och ta en bit pizza från gårdagen innan jag börjar min dag… så får det bli! Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
3/20/12, 7:23 AM
#66

Idag skall jag på en kurs, En meningsfull dag heter den men först måste jag åka hem och hämta mina gymkläder som jag behöver imorgon bitti.

[Momiji]
3/20/12, 7:56 AM
#67

Ojoj, har precis bytt standardwebbläsare från Opera till Firefox. 45 bokmärken på Operas startsida skulle flyttas och få plats på den lilla raden som finns i Firefox. Men nu är det gjort och många saker fick sorteras i mappar. Nu blir det frukost Glad

Wand
3/20/12, 9:18 AM
#68

Usch, jag ogillar firefox, förstår inte hur man kan använda det hahaha. Oskyldig Har haft chrome i 2 år, älskar det. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/20/12, 10:37 AM
#69

Har aldrig testat chrome. Men det  blev så mycket jorv med Opera så jag blev less.

Har varit ute på promenad i en timme nu och passat på att köpa hårfärg hos frissan. Nu ska det äntligen bli den färg jag vill ha Glad For in på Coop också. Köpte att våffeljärn på ÖB för en månad sedan så nu har jag köpt våffelsmet för att inviga det. Har egentligen et recept på våfflor som jag vill pröva i en kokbok jag fick av moster som jag vill prova, men nu då det fanns våffelsmet för 10 kronor kunde jag inte låta bli att köpa Glad

Annons:
Wand
3/20/12, 10:42 AM
#70

Ah okej! Har aldrig haft opera. Cool Men jag hade en gammal dator före denna och den bara hängde sig hela tiden, så fort jag skulle ladda en sida eller så fort någon skrev på msn. Det blev 100 gånger bättre med chrome, hade firefox då. Och så tycker jag att det är snyggare och enklare med chrome heh. Men allt sådant där är ju så personligt sååå gillar du FF så use it! Skrattande

Jag sitter och uppdaterar min mail hela tiden, vill ha mitt paket från Nelly. Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
3/20/12, 10:50 AM
#71

Ikväll skall jag se mina (två av dom iaf) på Småstjärnorna i deras skola. Flickorna har ringt massor av gånger för att jag inte skall glömma det. Senast i morse innan skolan ringde min äldsta tjej och ville höra sig för att jag skall komma. Hihi! Mina goa tjejer. Skrattande

Dessutom har jag sen jag senast var till barnen klippt mig superkort och skaffat min en piercing i underläppen. Hahha! Alla kommer att undra. Men det får dom göra i såna fall.

[Momiji]
3/20/12, 12:12 PM
#72

Nu är mitt hår äntligen rätt färg Skrattande

drinken
3/20/12, 12:19 PM
#73

Är det någon som vet något om Tatuerings studion i eskilstuna som tatuerar under fullmåne? posta gärna info ni vet om det till mig Skrattande

[Momiji]
3/20/12, 12:24 PM
#74

# 73 Kolla på Bodyart iFokus Glad

drinken
3/20/12, 12:35 PM
#75

okej tack Skrattande

[Momiji]
3/22/12, 7:10 AM
#76

Ojoj, ska på min lillebrors klass modevisning ikväll. Temat ska vara "ekologiskt" och man ska få mat också. Självklart blir det tjorv med maten. Ekologiskt tema och dom kan inte ens ta fram vegansk mat(kallar mig själv lakto-ovo-vegetarian men är laktosintollerant och tål inte ägg, brukar därför be om vegansk mat så jag inte ska bli dålig av maten). Förstår inte riktigt hur det går ihop. Efter många om och men så har dom tagit fram någon vegetarisk maträtt med laktosfri mjölk. Känns tråkigt att det alltid ska bli tjorv bara för att man inte ätter kött, när det aldrig är problem att ta fram GI, LCHF och allt vad dieter heter. Men en vegetarian/vegan, då går folk i taket Skrikandes

Annons:
starhawk
3/22/12, 7:41 AM
#77

#76: Kanske kan bero på det faktum att många som kallar sig vegetarianer i själva verket är låtsas-vegetarianer dvs dom äter vissa animaliska födoämnen men vill ändå kalla sig vegetarianer, då kan det vara svårt för värden att veta vad man skall bjuda på, äter dom fisk eller mejeri o.s.v.?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Vargöga]
3/22/12, 8:41 AM
#78

Nja nu är det skillnad på vegeterian och vegan. En vegeterian äter tex ägg och smör medan veganer inte äter något från djurriket.

[Momiji]
3/22/12, 10:20 AM
#79

Beror ju på vilken typ av vegetarian man är. Men många tror ju att alla vegetarianer äter fisk och fågel(alltså att man är demi-vegetarian). Därför tycker jag att det lättate borde vara att ha ett veganskt alltenativ för enkelhetens skull(då kan ju både semi, demi, lakto-ovo, lakto, ovo och veganer äta det).

[Vargöga]
3/22/12, 12:25 PM
#80

Jag har fått i uppgift att ändra lite på ritualer jag har för mig om dagarna. Det är de enklaste först jag kommer att öva på. Min behandlare och jag har bara tillgång till bloggen så hon kan följa med mig hur det går än att jag skall sitta och komma ihåg allt till nästa vecka.

starhawk
3/22/12, 12:35 PM
#81

#78-79: Definitionen för vegetarian slogs fast när den vegetariska rörelsen grundades, den lyder:

En Vegetarian är en person som inte äter animaliska födoämnen.

En Vegan går ännu längre och nyttjar inte animaliska produkter, så en vegan kan inte ha äkta skinnsoffa och kan inte använda all tvål t.ex.

Att sen en del personer nödvändigt vis vill kalla sig vegetarian trots att dom äter animaliska födoämnen är ju en konstig inställning, är man vegetarian så är man, inget fusk. Då skulle ju vem som helst kunna kalla sig vegetarian oavsett vad dom äter.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wand
3/22/12, 12:41 PM
#82

Har haft mina platåskor sedan 07:20 imorse och jag har fortfarande inte ont i fötterna. Bragd för dagen. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/22/12, 2:21 PM
#83

# 81 Jo, det är ju sant. Tyvärr så är det många som glömmer bort att om man har något tillägg till kosten så måste man ju även göra tillägg till vad man kallar sig.

# 82 Nu blir jag avundsjuk Tungan ute Klarar av lägre klackar under en hel dag, men dom klackarna skulle jag nog bara klara 2 timmar i.

Har köpt sista sakerna till mina födelsedagstårtor(blir 2 st i år). Blir grönt marsipanlock och grön dekorationsfärg, ja, att jag gillar grönt är ganska svårt att missa Oskyldig Den andra har jag ingen aning om vad jag ska göra med. Får se vad som händer Glad

Annons:
Wand
3/22/12, 9:46 PM
#84

#83 Hahaha, ja, jag brukar kunna ha klackskor på mig i kanske 30 minuter innan fötterna går sönder. Men dessa är så jäkla sköna! Framåt 15-tiden smög sig värken fram, men hade ju haft dem i bra många timmar innan dess, så jag ser det som en seger. 

Fick även jäkligt många blickar och komplimanger, alla som passerade i stan glodde ner på skorna. En gubbe kom rullandes fram till mig i rullstol och sade "jäklar vilka häftiga skor du har". Blev lite stolt då. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/22/12, 9:55 PM
#85

Åh så kul det lät Glad

Maten löste det sig med utan problem tack och lov, men det var svårare att få sig en kopp te efter maten. Fast det lyckades jag få också Skrattande

Imorron är det äntligen dags för morfars barn och barnbarn att komma upp hit och överraka honom och fira min och han födeledag. Hjärnan går på högvarv just nu Tungan ute

Wand
3/22/12, 10:25 PM
#86

Har haft abonnemang hos halebop med avbetalning på mobil i sammanlagt 3 år nu. Den första sålde jag efter att mina 2 års bindningstid var slut, och då skaffade jag den jag haft tills idag, för 1 år sedan.
Det är ett år kvar på bindningstiden, och jag har insett att med hund och lite större ansvar som kommer med tantåldern så har jag inte råd med min mobil, så nu har jag skickat iväg den till en vän till mig som kommer ta över abonnemanget och telefonen och jag har beställt nytt och billigare.

Känns skönt, men telefonen jag precis gett upp (Xperia Arc) älskade jag djupt, den var och är fantastisk på alla sätt och vis. Därför känns det lite snopet att behöva skiljas från den. 

Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/24/12, 1:01 AM
#87

Ja må jag leva, jag må jag leva, ja må jag leva uti hundrade år! Skrattande

Wand
3/24/12, 10:51 AM
#88

#87 Nejmen justja, gratulerar så väldigt!!! Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
3/24/12, 10:58 AM
#89

Tackar :D

[Momiji]
3/27/12, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Nytt hål i örat idag Glad

Annons:
[Vargöga]
3/27/12, 5:24 PM
#91

Vilket är nytt? Oskyldig

[Momiji]
3/27/12, 5:28 PM
#92

Det med den stora ringen(insåg just hur kul det lät att jag skrev detta inne på denna sida Skrattande)

[Vargöga]
3/27/12, 5:29 PM
#93

Hahah jaaaa

[Momiji]
3/27/12, 5:34 PM
#94

Insåg dock att jag inte kommer att få sola eller kunna använda mina hörlurar innan det har läkt

[Vargöga]
3/27/12, 5:45 PM
#95

Hur lång tid tar det då?

[Momiji]
3/27/12, 5:49 PM
#96

6-8 veckor eftersom den sitter i brosket. Så ska ha den i tills jag far till Stockholm i maj så fixar jag nytt smycke och sånt där. Sen kan jag sola och använda hörlurar Glad

[Vargöga]
3/27/12, 6:09 PM
#97

Aha okej. Tungan ute

Annons:
[Momiji]
4/2/12, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Har tillbringat 1,5 timme i köket, detta blev resultatet:

Wand
4/2/12, 11:04 AM
#99

Herrejösses, Momiji, den där vill jag smaska i mig. Jag lovar och svär att jag kan äta hela själv!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
4/2/12, 12:26 PM
#100

Haha! ja, den är inte så stor så att trycka i sig den själv är nog inte så svårt även om man kanske inte skulle orka allt på en gång(10 bitar) Tungan ute Ska göra iordning ett glas mjölk sen och äta en bit Glad

[Momiji]
4/4/12, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Nu har man då sett allt. Éire blev avundsjuk på gitarren då jag spelade. Hon hoppade fram och började bråka med den(visade klart dominansbeteende). Så fort jag flyttade på gitarren så hoppade hon upp i knät så jag inte kunde fortsätta spela Tungan ute

Knasboll Kyss

Wand
4/4/12, 1:14 PM
#102

#100 Förr brukade jag göra sockerkaka som lördagsgodis och äta en hel tillsammans med ett (eller flera…) glas mjölk medan jag kollade på film. 

… Sedan insåg jag att det var lite sjukt och så slutade jag och gick ner 14 kg. Cool

Jag sitter just nu och bara väntar på att få höra från tele2. Jag beställde abonnemang med telefon hos dem för 2 veckor sedan, och jag bestämde mig nu i veckan för att annullera beställningen, men jag har ångrat mig igen nu då jag inte vill gå miste om detta kanonerbjudande, så nu vill jag bara få hem min telefon! Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
4/4/12, 1:28 PM
#103

Oj, jag hade fått en sockerchock(får det av typ 3 vanliga kakor) och sprungit runt hela lägenheten i en timme Tungan ute

Oj, ja, mobiler kan ställa till med en hel del ibland. Speciellt när man inte har dom. Fick ett sms tidigare idag om att min nu har kommit in till verkstaden för lagning

Wand
4/4/12, 1:30 PM
#104

Hahaha, ja, jag brukade få det när jag var liten, men jag är nuförtiden sockerberoende (på riktigt, inte bara "tycker om godis") så jag får inte direkt något sockerrus utan snarare "måste" ha det hahaha… lite småjobbigt sådär… 

Men var härligt då att den kommit in till verkstaden i alla fall! Då vet du att den är på gång. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Momiji]
4/4/12, 1:41 PM
#105

Okej, har inte så mycket sötsug utan mer saltsug(tack och lov för salta pinnar) Tungan ute

Jo, hoppas att den kommer tillbaka snabbt Glad

[Momiji]
4/10/12, 7:31 AM
#106

Full rulle idag. Mamma fyller år om en vecka så jag ska göra en tavla åt henne. Så dagen kommer att gå åt till att skissa upp dom olika idéerna på papper och mäta upp målarpappret så jag och pappa kan skära till en glasskiva och göra en ram. Får se om någonting annat hinns med under dagen, skulle gärna hinna fara och köpa färg till ramen också.

[Vargöga]
4/10/12, 7:56 AM
#107

Har just beställt mig en allt-i-ett maskin. En skrivare, kopiator och en scanner. Nu måste jag skaffa mig lite papper också.

[Momiji]
4/10/12, 8:38 AM
#108

Åh! En sån skulle jag behöva, fast jag har ingen plats för den Tungan ute

starhawk
4/10/12, 12:57 PM
#109

#107: Lite kritisk till såna där kombimaskiner, vad gör man när en av dom tre går sönder?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Vargöga]
4/10/12, 1:20 PM
#110

Lämnar in den på garantin (om det finns kvar)

Sen är såna maskiner ganska billiga att köpa in. Billigare än patronerna så det blir nog att köpa en ny och slänga den gamla. Flört

Wand
4/10/12, 1:35 PM
#111

Känner mig riktigt trött och seg idag, ska hem till min far också. Orkar verkligen inte det, men vad gör man inte? Obestämd Bör i alla fall få min telefon imorgon senast, så det håller humöret uppe. Efter att ha varit helt mobillös i ca 3 veckor är det baskemig på tiden. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Vargöga]
4/10/12, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Min väggdekoration kom idag. En skall till bilens motorhuv medan den andra sitter på min vägg bakom datorn. Tungan ute

Tyvärr har jag ingen bra tapet under så jag får se hur länge den hålls uppe.

Wand
4/10/12, 2:51 PM
#113

EmiliaP, jättesöt! Kan du inte klistra lite så den hålls fast ordentligt? Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
4/10/12, 3:04 PM
#114

g kan ju försöka.Ja

Wand
4/12/12, 10:09 PM
#115

Såg nyss filmen "extremely loud and incredibly close" och känner mig lite besviken (främst för att min käre Tom inte var med så mycket som jag hoppats) men nog var den bra alltid! Har precis duschat nu och är påväg att krypa till sängs. Har varit en skön dag idag. 

Imorgon ska jag klippa mig, ingen har rört mitt hår med sax sedan jag slutade 5:an, dvs så var jag runt… 11 år? Jag har klippt mig själv sedan dess, litar inte på folk. Men min bästa vän Benjamin har gått frisörlinje i 2 år och jag känner att det är dags att släppa rädslan nu. Har inte bestämt mig för hur jag ska klippa än, men ni får be till alla låtsasgudar där uppe om att det ska gå bra. Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
4/13/12, 7:25 PM
#116

Sitter på avdelningen igen. Mina tankar (demoner) käkar upp mig. Har varit hemma en sväng idag för att hämta kläder och annat tjofs.

[Vargöga]
4/16/12, 6:15 PM
#117

Känner mig taggad och glad idag. Har kommit hem från sjukan och sitter i min egen stol vid min laptop.

Har dessutom tränat idag och det kändes riktigt skönt efter det passet.

[Vargöga]
4/17/12, 4:52 PM
#118

Tränat idag igen. Börjar bli beroende hehe.

Annons:
Wand
4/17/12, 4:59 PM
#119

#118 Träna är bara bra! Sålänge du inte tänker träna intensivpass 7 dagar i veckan då… 

Har varit hemma idag, skönt faktiskt. Snöat har det gjort heeeela dagen dessutom, inte kul. Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
4/17/12, 5:01 PM
#120

Nä inga intensiva pass utan det är på maskinerna som jag kör. Inte för hårt och inte för mjuk.

[Momiji]
4/17/12, 7:41 PM
#121

Så, nu har mamma äntligen fått tavlan. Då slipper man tänka mer på det Glad

[Momiji]
4/18/12, 8:42 AM
#122

Arbetsförmedlingen idag. Ska försöka få någon form av sysselsättning medans jag söker jobb. Sa att jag ville ha det redan från början men då sa min handläggare nej, har dock lyckats övertala henne nu Glad

Wand
4/18/12, 8:46 AM
#123

#122 Det är ju konstigt att man ska behöva BE om sådant. Det är faktiskt extremt jobbigt att bara behöva sitta hemma och sitta på en stol och vänta på mirakel(+ söka jobb då såklart men du förstår väl vad jag menar…)

Lycka till i alla fall! Glad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
4/18/12, 8:48 AM
#124

Själv så är jag hemma idag pga extrem mensvärk. Jag får mycket sällan mensvärk, kanske något snabbt hugg någon enstaka gång då och då, men aldrig en riktig, bestående värk. 

Detta har hänt en gång i mitt liv och då gjorde det så ont att jag inte kunde stå upprätt och jag höll på att svimma så fort jag rörde mig. Att ligga ner smärtade i hela kroppen så jag fick vrida och vända mig i plågor.

Det är nästan i samma grad nu, och min far säger "är du hemma för lite mensvärk?" ungefär som att han vet exakt hur det är… det är inte lätt att vara kvinna ibland alltså. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
4/18/12, 8:51 AM
#125

Jo, nu har ju mormor och morfar gått i pension under hösten så jag tillbringar mycket tid där. Men jag vill ju jobba och göra någonting. Söka jobb tar ju bara några minuter per dag(speciellt nu när det inte kommer ut så många tjänster jag kan söka) och jag vill ha någonting att göra resten av dagarna också

Annons:
[Momiji]
4/18/12, 8:53 AM
#126

Åh! Det lät inte skönt. Mensverk är bland det värsta jag vet. Har dock inte haft mens alls dom senaste 2-3 åren

Wand
4/18/12, 9:24 AM
#127

#125 Förstår precis. Jag blir skogstokig om jag inte får göra något "riktigt" om dagarna. Det är väl skönt ibland att få ta det lugnt och bara vara, men jag mår allra bäst när jag går i skolan t.ex, även på loven så längtar jag tills det är slut så jag får åka tillbaka till skolan, haha. Det är skönt att ha rutiner! 

#126 Nej, verkligen inte. Jag förstår inte mensvärk riktigt, för det är en alldeles speciell och superkonstig sorts smärta….

Tänkte säga "Gud vad skönt" men kanske inte ska säga sådant, det kanske inte är så jätteroligt?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
4/18/12, 9:45 AM
#128

Jag skall också till Arbetsförmedlingen idag. Jag, en från kommunen och hon på AMS skall prata idag och sen förhoppningsvis skall jag få ett jobb på Fixen.

Hade hemska mensvärk att jag var tvungen att ligga dubbelvikt när jag hade mens. Kunde varke gå till skolan eller arbete då. Nu har jag ingen livmoder så jag slipper detta. Eller kanske inte. Får smärta när jag har ägglossning, fy och usch.

[Momiji]
4/18/12, 10:38 AM
#129

Nja, jag har ju själv valt att inte ha mens. Ska dock försöka sluta med cerazette nu till sommaren och då kommer ju mensen tillbaka

Wand
4/18/12, 10:49 AM
#130

#129 Jaha, det är "bara" så! Tänkte om det hade blivit något trubbel med kroppen. 

Jag tar kombinerade p-piller just nu, neovletta, och brukar skjuta upp mensen så ofta det går just för att slippa mensen. Det funkar dock inte alltid, ingen aning om varför, men kroppen kanske tycker att det räcker med 4 månader utan mens. Det tycker dock inte jag som har hiskeliga problem med den. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
4/18/12, 4:11 PM
#131

Fy på mig. Nu har jag tränat lördag, måndag, tisdag och onsdag. Nu måste jag vila min kropp imorgon.

Skrattande

[Vargöga]
4/19/12, 9:18 AM
#132

Vilodag idag. Och imorgon.

Imorgon skall jag och mellersta tjejen på bowling med föreningen Pusselfamiljen och sen skall hon vara hemma hos mig i helgen. Vad vi skall hitta på vet jag inte.

Annons:
[Momiji]
4/19/12, 9:38 AM
#133

Blir bjuden på te 2 dagar i rad Glad

:holmgreen:
4/19/12, 8:04 PM
#134

Heeeeej :D

Ny här, härligt att det fanns någon som ville starta en egen sajt för LOTR :D

(Hittade nyss hit ;P)


[Momiji]
4/19/12, 8:53 PM
#135

# 134 Välkommen Skrattande

:holmgreen:
4/19/12, 9:01 PM
#136

#135 Tackar tackar :)


Wand
4/20/12, 4:37 PM
#137

#134 Välkommen, välkommen! Skrattande Spread the word! Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Vargöga]
4/20/12, 6:39 PM
#138

Har barnbesök denna helg. Det är mellersta tjejen som är här hos mig. Vi började helgen med att bowla.

Wand
4/21/12, 8:23 AM
#139

Ligger i sängen med Gaia och en vän - första gången på flera år som någon sover över hos mig, känns lite småjobbigt, men är glad över att jag valde att göra något istället för att sitta hemma och glo som i normala fall. Nu ska jag försöka somna om, goodnightey!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Vargöga]
4/21/12, 8:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Har min mellersta tjej här och som jag misstänkte så ville hon sminka mig och jag henne. Hon älskar att sminka sig. Tungan ute

Wand
4/22/12, 5:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Har haft kul idag, bilden säger det mesta. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
4/22/12, 9:08 AM
#142

Oj, det var lite skillnad mot för förra frisyren Glad Håret blir lätt att sköta nu för dig

Idag ska jag till mormor och morfar och baka bullar Glad

:holmgreen:
4/22/12, 11:33 AM
#143

#142 älskar bullar! Farmors bullar är verkligen nostalgi! Ska ut och städa hos kaninerna snart :-P


Wand
4/22/12, 11:42 AM
#144

#142 Haha ja, verkligen! Körde en mamma (hon rakade nämligen av allt före jul någongång…) haha. Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Momiji]
4/22/12, 6:24 PM
#145

Efter en hel dags bullbak är jag nu otroligt hungrig, jag vet inte ens om jag har någon mat i kylskåpet. Var ett tag sedan jag var och handlade Tyst

[Vargöga]
4/22/12, 6:29 PM
#146

Jobbigt här med fast på ett annat sätt. Har endast 3,50€ till den 1:a maj. Hrmf!! Skrikandes

Annons:
[Momiji]
4/22/12, 6:35 PM
#147

Oj, det lät inte så skoj Rynkar på näsan

[Vargöga]
4/22/12, 6:45 PM
#148

Nä verkligen inte. Rynkar på näsan

:holmgreen:
4/22/12, 10:45 PM
#149

Om en vecka ska jag börja läsa första kapitlet i bok 1, sen får jag läsa ikapp så att jag kan vara med och diskutera :P


[Vargöga]
4/23/12, 7:20 AM
#150

Härligt holmgreen

[Momiji]
4/23/12, 1:51 PM
#151

Dom ringde från arbetsförmedlingen imorse. Det är ett gruppmöte på fredag och dom tyckte att jag skulle fara dit. Till mötet ska jag ta med mig en annons för ett jobb jag vill söka, men nu när jag har kollat igenom lediga jobb här och i grann-kommunen så inser jag att jag har sökt alla jobben som jag är kvalificerad för som är ute just nu. Jag har alltså ingenting att ta med mig till mötet

[Momiji]
4/23/12, 9:20 PM
#152

Har fått hem 6 st nya böcker nu, köpte min favoritost och kex när jag hämtade ut paketet också som jag ska äta nu. Handlade även för nu i veckan då jag och min kusin ska passa mormor och morfars hus. Min kusin ska testa att äta vegetariskt i några veckor så jag blev jätteglad att jag fått en matkompis. Har köpt färska skogschampinjoner och massa andra goda grönsaker som ska tillagas på flera olika sätt under veckan.

Nu blir det ost och kex och läsa Glad

Wand
4/23/12, 11:12 PM
#153

Skapar nytt plank då detta börjar bli långt!

Nya finner ni här.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: